Η ιστορία της E3...

Από το 1995 έως και σήμερα, η Ε3 ή Electronic Entairtainment Expo, αποτελεί δίχως αμφιβολία το επίκεντρο των εξελίξεων σε ότι έχει να κάνει με την βιομηχανία των video games. Μέσα σ' αυτά τα χρόνια είδαμε περισσότερες από δεκαπέντε κονσόλες, εκατοντάδες τίτλους και χιλιάδες θεατών να παρευρίσκονται στις εκδηλώσεις. Συνήθως οι χρονιές που συγκέντρωναν τους περισσότερους θεατές ήταν αυτές όπου η E3 ήταν ανοιχτή προς το κοινό και ειδικότερα εκείνες όπου αναμέναμε την ανακοίνωση μιας νέας κονσόλας.
Στο παρακάτω αφιέρωμα μπορείτε να δείτε ποιοι ήταν οι τίτλοι που ξεχώρισαν σε κάθε έκθεση, ποιες εταιρείες κέρδισαν τις εντυπώσεις και ποιες ήταν οι κονσόλες που συγκέντρωσαν τα βλέμματά της δημοσιότητας πάνω τους. Παραφράζοντας το γνωστό απόφθεγμα του ταοικού φιλοσόφου Lao Tzu, σας προσκαλούμε σε ένα ταξίδι πίσω στο χρόνο, ξεκινώντας από το 1995.
Ε3 1995: Every journey begins with a single step
Το 1995 ήταν μια χρονιά ορόσημο για την βιομηχανία των video games από όποια οπτική πλευρά και αν το εξετάσουμε. Οι 16-bit κονσόλες Sega Mega Drive και Super Nintendo που μεσουρανούσαν μέχρι τότε, παρέδωσαν την σκυτάλη στις κονσόλες της πέμπτης γενιάς. Η εποχή των 32-bit είχε αρχίσει και παράλληλα ξεκίνησε και η αυτοκρατορία της Sony στο χώρο, η οποία κράτησε για περίπου μια δεκαετία. Φυσικά κάνεις δεν μπορούσε να φανταστεί τότε την επιτυχία που θα είχε η πρώτη E3, άλλα και το γεγονός ότι στο μέλλον θ' αποτελούσε την μεγαλύτερη έκθεση της αγοράς των video games. Από το 1996 ως σήμερα κάθε εταιρία προετοιμάζεται έναν ολόκληρο χρόνο για να δείξει τον καλύτερό της εαυτό, γνωρίζοντας ότι εκατομμύρια θεατές είναι έτοιμοι να την αποθεώσουν ή να την ρίξουν στα τάρταρα.

Οι εταιρίες που συγκέντρωσαν τα βλέμματα του κόσμου στην πρώτη έκθεση ήταν η Atari, η Nintendo, η Sega, η SNK, η Sony και η 3DO Company. H Atari με το Jaguar και η 3DO Company με το 3DO, είχαν κυκλοφορήσει τις κονσόλες τους πριν από τον ανταγωνισμό, με την δεύτερη ν' απολαμβάνει μια -μικρή έστω- εμπορική επιτυχία εκείνο το διάστημα. Η SNK είχε πρόσφατα λανσάρει το Neo Geo CD, επιχειρώντας να γίνει προσβάσιμη σε ένα μεγαλύτερο κοινό. Το Neο Geo που χρησιμοποιούσε cartridge είχε αρκετούς εντυπωσιακούς τίτλους, αλλά η τιμή τους έφτανε τότε τις 100 χιλιάδες δραχμές, κάτι που το έκανε ένα σύστημα...για λίγους.



Η Sega έκανε τότε την μεγάλη έκπληξη παρουσιάζοντάς το Sega Saturn. Αρχικά το Saturn είχε προγραμματιστεί να κυκλοφορήσει το φθινόπωρο του 1995, όταν όμως τα στελέχη της εταιρίας έμαθαν ότι το ίδιο χρονικό διάστημα θα γινόταν το λανσάρισμα του PS One, πήραν την απόφαση να επισπεύσουν την κυκλοφορία του Saturn. Τα παιχνίδια που παρουσίασε τότε ήταν τα Panzer Dragoon, Virtua Fighter, Daytona USA, Virtua Cop, Bug! και το Clockwork Knight. Η κραταιά Sega παρουσίασε επίσης ορισμένους εξαιρετικούς τίτλους για το Mega Drive όπως τα Comix Zone και VectorMan, αλλά και αρκετούς αδιάφορους για το 32X και το Mega-CD.

H Sony από την πλευρά της δεν έκατσε με σταυρωμένα τα χέρια. Aνακοίνωσε την τιμή διάθεσής του PlayStation στα 300 δολάρια (100 λιγότερα από το Saturn), 20 τίτλους που θα κυκλοφορούσαν μέσα στον Σεπτέμβριο του 1995 και άλλους 50 για τα Χριστούγεννα. Ήταν εμφανές ότι οι third-party developers είχαν όλο το χρόνο να δουλέψουν πάνω τους, ενώ αντίθετα το αντίπαλο στρατόπεδο θα έπρεπε να βασιστεί αποκλειστικά στους developers της Sega. H Sony παρουσίασε τα Battle Arena Toshinden και Twisted Metal, δυο από τους εννέα launch τίτλους της κονσόλας.

Η Nintendo είχε παρουσιάσει τότε δυο από τους καλύτερους τίτλους του SNES, τα Killer Instinct και Donkey Kong Country 2 δείχνοντας πως οι 16-bit κονσόλες είχαν ακόμα κάποιο μέλλον. Η μεγάλη ανακοίνωση αφορούσε το Ultra 64 (πρωταρχική ονομασία του Nintendo 64), το οποίο δεσμεύτηκε να κυκλοφορήσει το επόμενο καλοκαίρι σε τιμή κάτω από τα 250 δολάρια. Το Virtual Boy που παρουσίασε τότε αποτέλεσε ίσως τη χειρότερη κονσόλα όλων των εποχών.

Από τις υπόλοιπες εταιρίες η Capcom παρουσίασε το Breath of Fire 2 για το SNES και το X-Men Children of the Atom για PS One και Sega Saturn. H Crystal Dynamics το Action RPG Blood Omen: Legacy of Kain για το PS One. H Konami είχε δυο σημαντικές κυκλοφορίες για τους φίλους της σειράς Castlevania με το Dracula X για το SNES και το Symphony of the Night για το PS One. H Namco παρουσίασε το πρώτο Ridge Racer και το μοναδικό fighting Weaponlord. H Squaresoft (όπως λεγόταν τότε πριν συγχωνευτεί με την Enix) αποκάλυψε το Secret of Evermore και ανακοίνωσε το Chrono Trigger, ένα από τα καλύτερα JRPG όλων των εποχών. Η Williams Entertainment ( η “μαμά” της Midway) παρουσίασε το Mortal Kombat 3, αλλά και έναν τίτλο ήδη γνωστό απ' τα PC που θα ωθούσε το SNES στα όριά του, το Doom. Επίσης, ξεχώρισαν τα Ogre Battle από την Enix και το Primal Rage από την Time Warner Interactive.
E3 1996: H Sega και η Sony ανεβάζουν τους τόνους
Μετά την -πέρα από κάθε προσδοκία- επιτυχία της παρθενικής E3, όπως ήταν αναμενόμενο όλο και περισσότεροι developers θα έδιναν το παρών επιθυμώντας να παρουσιάσουν τα προϊόντα και τις ιδέες τους. Το επίκεντρο της πρώτης έκθεσης ήταν το λανσάρισμα του Sega Saturn, αλλά μέσα στους τελευταίους μήνες είχε φανεί πως η Sony είχε αποκτήσει ένα ξεκάθαρο προβάδισμα στην αγορά. Αναπόφευκτα η Sega θα έπρεπε να παίξει το τελευταίο της χαρτί αν ήθελε να μείνει ζωντανή στη κούρσα. Όμως τα δεδομένα είχαν πια αλλάξει, αφού στο παιχνίδι μπήκε πολύ δυνατά η Nintendo, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά το Nintendo 64, την πρώτη αμιγώς 64-bit κονσόλα.
Η αλήθεια είναι πως η πρώτη αντίδραση του κόσμου όταν αντίκρισε το περίεργο χειριστήριο της κονσόλας ήταν αρνητική, αλλά ο συμπαθής υδραυλικός στη συνέχεια μάγεψε στη κυριολεξία τους παρευρισκόμενους. Μιλάμε φυσικά για το Super Mario 64, ένα παιχνίδι ορόσημο στην ιστορία των video games. Δίπλα στην πρωτοποριακή δημιουργία του Shigeru Miyamoto, είδαμε τα Pilotwings 64, Wave Race 64 και το Star Wars: Shadows of the Empire. H Nintendo δεν άφησε παραπονεμένους τους κατόχους SNES, κυκλοφορώντας λίγους αλλά εξαιρετικά ποιοτικούς τίτλους όπως το Donkey Kong 3 και το Super Mario RPG.
Στο στρατόπεδο της Sega επικρατούσε απογοήτευση από την αποτυχημένη έως τότε πορεία του Saturn. Παρόλα αυτά, είδαμε τα NiGHTS, Panzer Dragoon 2 και το Sonic X-treme το οποίο δυστυχώς πότε δεν κυκλοφόρησε. Η Sega παρουσίασε επίσης το Netlink, ένα περιφερειακό που προσέφερε σύνδεση στο internet από την κονσόλα.
Η Sony έχοντάς ήδη κερδίσει τις εντυπώσεις, ήρθε στην E3 με τον αέρα του νικητή και με τη διάθεση να χτυπήσει αδίστακτα τον ανταγωνισμό. Σίγουρα στο κόσμο του marketing δεν χωρά ηθική και δεοντολογία άλλα αυτό που έκανε η Sony ήταν πρωτάκουστο. Ανακοινώθηκε μείωση της τιμής του PlayStation στα 199 δολάρια. Με απλά λόγια έκπτωση 100 δολαρίων απ' την περυσινή τιμή και 50 δολάρια λιγότερα από το Nintendo 64. Με νέους τίτλους όπως τα Crash Bandicoot, Tekken 2, Wipeout 2, Destruction Derby 2, Ridge Racer 2 και με μια τόσο χαμηλή τιμή η επιτυχία ήταν εξασφαλισμένη.

Η Sega απάντησε άμεσα ρίχνοντάς την τιμή του Saturn στα ίδια επίπεδα. Η διάφορα ήταν ότι το κόστος του hardware του PS One ήταν κατά πολύ μικρότερο απ' αυτό της κονσόλας της Sega (όπως αποδείχθηκε αργότερα στο μέλλον η κατασκευή του PS One ήταν επιεικώς κάκιστη). Οι ζημιές αναπόφευκτα θα ήταν ακόμα πιο μεγάλες αλλά το Saturn έπρεπε να κρατηθεί ζωντανό με κάθε κόστος. Στο παρασκήνιο, τα στελέχη της Sony έδειξαν την μικροπρέπειά τους κοροϊδεύοντας τους υπαλλήλους της Sega. Ανάμεσα στις δύο εταιρείες, δεν υπήρχε πια απλά ανταγωνισμός, υπήρχε αμοιβαίο μίσος.
Πέρα από τις διαμάχες, στην E3 του 1996 είδαμε πολλούς σημαντικούς τίτλους με πρώτο και καλύτερο το Final Fantasy VII, το παιχνίδι που έφερε τα JRPG στο προσκήνιο, εκτοξεύοντας τις μετοχές της Squaresoft στα ύψη. Η ανακοίνωση της κυκλοφορίας του σκόρπισε χαμόγελα στους οπαδούς της σειράς. Η Eidos μας πρόσφερε μια από τις πιο σέξι ηρωίδες με το γοητευτικό Action-Adventure Tomb Raider. H Epic Games παρουσίασε την πρώτη έκδοση της μηχανής Unreal, ενώ η Capcom απέτισε για πρώτη φορά φόρo τιμής στα zombie b-movies με το Resident Evil.

E3 1997: To software επιστρέφει στο προσκήνιο
Ύστερα από δύο χρονιές στο Los Angeles, η E3 μετακομίζει στην Atlanta, την πόλη που είχε φιλοξενήσει την προηγούμενη χρονιά τους Ολυμπιακούς αγώνες. Οι εκδηλώσεις πραγματοποιήθηκαν στο Georgia Dome, την έδρα της ομάδας Atlanta Falcons. Οι hardware παρουσιάσεις περιορίστηκαν στην Intel, η οποία ανακοίνωσε την κυκλοφορία του επεξεργαστή Pentium 2.
Οι PC gamers είχαν αυτή τη φορά την τιμητική τους με αρκετούς τίτλους που η αναφορά και μόνο σ' αυτούς προκαλεί ρίγη συγκίνησης. Παιχνίδια όπως τα Diablo, Starcraft, Fallout, Half-Life, Quake, Unreal έχουν γράψει με χρυσά γράμματα τ' όνομά τους στην ιστορία των video games. Στις κονσόλες ξεχώρισαν τα Resident Evil, Castlevania: Symphony of the Night,Turok: Dinosaur Hunter, Doom 64 και GoldenEye 007. Οι οπαδοί των RPG σίγουρα δεν έμειναν παραπονεμένοι από τα Final Fantasy VII, Panzer Dragoon Saga, Breath of Fire III και το Ogre Battle.

Ε3 1998: Η χρονιά των sequels
H E3 του 1998 διεξήχθη για ακόμη μια φορά στην Atlanta. Τα βλέμματά του κοινού κατά κύριο λόγο ήταν στραμμένα στη Sega. To Saturn ήταν στα τελευταία του, αν και παρουσιάστηκαν ορισμένοι εκπληκτικοί τίτλοι όπως το Burning Rangers και Shining Force III. Μερικούς μήνες αργότερα η Sega θα το απέσυρε από την ευρωπαϊκή και αμερικάνικη αγορά και θα το διέθετε μόνο στην Ιαπωνία. Στην χωρά του ανατέλλοντος ηλίου η αγάπη του κόσμου ήταν αρκετή για να το κρατήσει αρκετά ακόμα χρόνια ζωντανό χάρη στους αποκλειστικούς JRPG τίτλους του.
Ήταν κοινό μυστικό πως η Sega ετοίμαζε μια νέα κονσόλα και όλοι στην E3 περίμεναν την παρουσίασή της. Τα hardware specifications είχαν διαρρεύσει και ο κόσμος ήταν περίεργος να δει από κοντά το νέο τεχνολογικό επίτευγμα. Παρόλα αυτά η Sega ανακοίνωσε ότι η κονσόλα θα παρουσιαστεί στην επόμενη E3 και αρκέστηκε να δείξει ορισμένα εντυπωσιακά demos που έκοψαν την ανάσα των παρευρισκομένων.
Περνώντας στο software, η Blizzard ανακοίνωσε ότι δουλεύει πάνω στο διάδοχό του Diablo, εκτοξεύοντας τις προσδοκίες και την αγωνία του κοινού. Η GT Interactive συγκέντρωσε μεγάλη μερίδα του κόσμου στα booth της αφού όλοι ήθελαν να δουν από κοντά το Unreal, το παιχνίδι που θα κατάφερνε να εκθρονίσει το Quake. Η Κοnami είχε μια πολύ ισχυρή παρουσία με το Metal Gear Solid, ένα παιχνίδι μύθο στην ιστορία του gaming. Επιπλέον, ανακοινώθηκε και το Silent Hill, το ντεμπούτο της Konami στο χώρο των survival horrors.
H Nintendo έδειξε κάποια βίντεο από το Zelda: Ocarina of Time για το Nintendo 64. Η κονσόλα της μπορεί να μην είχε την τύχη του Saturn, αλλά ήταν φανερό ότι δεν μπορούσε να συναγωνιστεί το PlayStation. Ο κυριότερος λόγος είναι ότι δεν είχε την υποστήριξη αρκετών third party εταιριών, με αποτέλεσμα να έπρεπε να βασιστεί κυρίως σε δικές της δημιουργίες για να κρατήσει ζωντανό το ενδιαφέρον του κοινού. Ένας ακόμα λόγος είναι ότι η JRPG τρέλα είχε χτυπήσει για τα καλά τη δύση με τοFinal Fantasy VII και εκείνη δεν είχε να επιδείξει κάτι ανάλογο.
Η Sierra είχε μια αρκετά δυνατή παρουσία με το King's Quest VIII αλλά και με το Half-life, ένα παιχνίδι που θα κατάφερνε ν' αλλάξει τα δεδομένα στο χώρο των FPS. Η Sony από την άλλη πλευρά, μάλλον απολάμβανε την επιτυχία της και απλά παρουσίασε sequels όπως το Twisted Metal 3 και Crash Bandicoot 3.
H Squaresoft συνέχισε την ανοδική της πορεία με την παρουσίαση του Final Fantasy VIII, το οποίο κατέπληξε με τα εξαιρετικά για την εποχή γραφικά του. Πέρα απ' αυτό η ιαπωνική εταιρία ανακοίνωσε ότι δουλεύει πάνω στα Parasite Eve και Xenogears, δυο από τους ποιοτικότερους τίτλους του PS One, που δυστυχώς δεν κυκλοφορήσαν πότε στην Ευρώπη. Από τις υπόλοιπες εταιρίες ξεχώρισαν τα Legacy of Kain: Soul Reaver, Fallout 2 και Heretic 2.



E3 1999: Η χρονιά του Dreamcast
Το τέλος της χιλιετίας πλησίαζε και τα ανόητα σενάρια καταστροφής του κόσμου οργίαζαν. Η Ε3 του 1999 επέστρεψε στο Λος Άντζελες και ήταν ιδιαίτερα σημαντική, αφού πέρα από την παρουσίαση του Dreamcast, η Sony και η Nintendo ανακοίνωσαν ότι δουλεύουν πάνω σε νέο hardware. Το Dreamcast σηματοδοτούσε το πέρασμα στα 128-bit και στην έκτη γενιά κονσολών.

Η Sony παρουσίασε το Gran Turismo, έναν τίτλο που έκανε τον κόσμο να τρίβει τα μάτια του και αποτέλεσε ορόσημο στην κατηγορία των racing. Παράλληλα, ένα από τα καλύτερα JRPG του Sega Saturn, το Grandia, το οποίο ως τότε είχε κυκλοφορήσει μόνο στην Ιαπωνία, ανακοινώθηκε ότι θα μεταφερόταν στο PSX μέσα στους επόμενους μήνες.
Η Nintendo ανακοίνωσε το Dolphin (μετονομάστηκε αργότερα σε Gamecube) και έδωσε ορισμένες πληροφορίες σχετικά με τις προδιαγραφές του. Ο κεντρικός επεξεργαστής του με κωδική ονομασία Gekko θα έτρεχε στα 485 Mhz, σε σχεδον διπλάσια ταχύτητα από αυτόν του Dreamcast και αρκετά μεγαλύτερη από του PS2. Υπήρχαν επίσης και ορισμένοι ενδιαφέροντες τίτλοι για το Nintendo 64 όπως το Perfect Dark, το Resident Evil 2 αλλά και το Eternal Darkness (κυκλοφόρησε τελικά για το Gamecube).

H Sega συγκέντρωσε όλα τα βλέμματά της δημοσιότητας πάνω της, αλλά και την υποστήριξη όλων των μεγαλυτέρων developers οι οποίοι είχαν ετοιμάσει εξαιρετικές δημιουργίες για το Dreamcast. H Capcom με το fighting Power Stone και το δημοφιλές spin-off Resident Evil: Code Veronica, η Namco με το Soul Calibur και η Eidos με το ατμοσφαιρικό Action-Adventure Omikron: The Nomad Soul. Η Sega πρόσθεσε από την πλευρά της τα Sonic Adventure, House of the Dead 2, Sega Rally 2 και παρουσίασε για πρώτη φορά το πρωτοποριακό Shenmue.
Η GT Interactive είχε μια δεύτερη πολύ δυνατή παρουσία με το Unreal Tournament που έθεσε τα standards για το online gaming. H Squaresoft με τα Chocobo Racing, Chocobo Dungeon 2, Final Fantasy Anthology, Ehrgeiz και SaGa Frontier 2 δεν εντυπωσίασε. Από τις υπόλοιπες εταιρίες ξεχώρισαν τα Planescape: Torment της Interplay, το Black and White της Lionhead και το Quake III Arena από την id.
E3 2000: Η Sony παρουσιάζει το PS2
Η πρώτη E3 της νέας χιλιετίας ήταν μια από τις σημαντικότερες, καθώς για πρώτη φορά παρουσιάστηκε το PlayStation 2. Ούτε η ίδια η Sony δεν θα μπορούσε να φανταστεί την τρομακτική επιτυχία της κονσόλας της, η οποία μέσα σε λίγους μήνες είχε συντρίψει τον ανταγωνισμό. Το Dreamcast αν και σαφώς πιο επιτυχημένο από το Saturn, εγκατέλειψε από νωρίς την κούρσα αν και είχε πολύ περισσότερους τίτλους αλλά και online δυνατότητες.
Η Sony ανακοίνωσε τα σχέδιά της για το PS2, το οποίο θα κυκλοφορούσε τον προσεχή Οκτώβριο. Ένα από τα μεγάλα συγκριτικά πλεονεκτήματα ήταν ότι υποστήριζε DVD format. Με 180 τίτλους να είναι στα σκαριά για τον επόμενο χρόνο και με θύρες που υποστήριζαν σκληρό δίσκο και internet δυνατότητες (άσχετα αν τα συγκεκριμένα περιφερειακά έγιναν διαθέσιμα πολύ αργότερα), η Sony έδειξε από την αρχή ότι ήταν αποφασισμένη να διατηρήσει τα σκήπτρα της.
Η Nintendo είχε μάλλον μια αναιμική χρονιά αφού κράτησε κλειστά τα χαρτιά της τόσο για το Gamecube όσο και για το GameBoy Advance. To Majora's Mask για το Nintendo 64 ήταν ποιοτικό αλλά είχε ελάχιστες προσθήκες σε σχέση με το Ocarina of Time. H Sega πέρα από το Phantasy Star Online δεν κατάφερε να επιδείξει κάτι άλλο άξιο αναφοράς.
Αναμφίβολα την έκπληξη του κοινού προκάλεσε η Microsoft. Η αμερικανική εταιρία δήλωσε ότι θα έμπαινε κι αυτή στη κούρσα με το Xbox. Ο σκεπτικισμός ήταν μεγάλος και πολλοί πίστευαν ότι η Microsoft θα έτρωγε τα μούτρα της, παρόλα αυτά όταν τελείωσε την παρουσίασή της δείχνοντας κάποια demos, κατάφερε να κερδίσει θετικές εντυπώσεις από τους παρευρισκομένους.
Από πλευράς software πραγματικά από που ν' αρχίσουμε και που να τελειώσουμε. Η Bioware μετά το Baldur's Gate: Tales of the Sword Coast και το expansion του Throne of Baal, παρουσίασε το Neverwinter Nights. Το Diablo 2 ήταν ακόμα στο στάδιό της ανάπτυξης, αλλά η Blizzard ανακοίνωσε το Warcraft 3 προκαλώντας παραλήρημα στους οπαδούς του δημοφιλούς strategy. H Capcom παρουσίασε το Onimusha: Warlords και το Capcom vs. SNK, ένα εξαιρετικό fighting. H Eidos με τα Deus Ex και το RPG Anachronox επίσης φαινόταν δυνατή. Η εταιρία που ξεχώρισε ήταν αναμιφισβήτητα η Konami και το Metal Gear Solid 2. H Squaresoft έριξε όλο το βάρος της στο PS One με το Final Fantasy IX, Parasite Eve 2, Vagrant Story αλλά και το sequel του Chrono Trigger, Chrono Cross.

E3 2001: GameCube και Xbox μπαίνουν στο παιχνίδι
Με δυο νέες κονσόλες από την Nintendo και το ντεμπούτο της Microsoft στο χώρο, η ατμόσφαιρα ήταν τουλάχιστον ηλεκτρισμένη. Η ανακοίνωσή της Sega πριν από λίγες μέρες ότι δεν θα ξαναδημιουργήσει νέα κονσόλα απογοήτευσε τους πιστούς οπαδούς της εταιρείας, ενώ παράλληλα ήταν πολύ περίεργο να βλέπεις στα booth της τίτλους για άλλες κονσόλες. Οι PC gamers μάλλον μίσησαν την Microsoft αφού αποφάσισε να κυκλοφορήσει το Halo της Bungie αποκλειστικά για το Xbox (σ.σ. ευτυχώς δύο χρόνια μετά δημιούργησε ένα port και διόρθωσε την κατάσταση).
Την παρουσίασή του GameCube ακολούθησαν τα κάπως πικρόχολα ασχολία αφού πολύς κόσμος το παρουσίαζε ως...lunch box. Επιπλέον, υπήρχαν σημαντικές αμφιβολίες για το κατά πόσο το χειριστήριο του ήταν λειτουργικό. Το Game Boy Advance από την άλλη πλευρά αυτόματα λατρεύτηκε, αφού τα SNES γραφικά του ήταν εξαιρετικά για τα δεδομένα μιας φορητής κονσόλας τότε. Η Nintendo μάλλον από την αρχή δεν πίστεψε τόσο στο GameCube και έριξε μεγαλύτερο βάρος στο promotion του GBA.

Όσον αφορά το Xbox, επίσης το κοινό το αντιμετώπισε μάλλον ψυχρά. Τα πρώτα αρνητικά σχόλια είχαν να κάνουν με το τεράστιο μέγεθός του, αλλά και με το άβολο χειριστήριο του. Εν τω μεταξύ, με εξαίρεση το Halo δεν υπήρχε κάποιος άλλος τίτλος που να επιδεικνύει την αναμφισβήτητη hardware υπεροχή της κονσόλας, αφού όλοι οι υπόλοιποι ήταν πανομοιότυποι με αυτούς του PS2.
Η Bioware επέστρεψε δριμύτερη με το Star Wars: Knights of the Old Republic και το Baldur's Gate: Dark Alliance για τις κονσόλες. Η Blizzard έχοντάς κυκλοφορήσει το Diablo 2 απολάμβανε τους καρπούς της επιτυχίας της, ενώ ο κόσμος περίμενε με ανυπομονησία το expansion του αλλά και την κυκλοφoρια του Warcraft 3. Στην Ε3 του 2001 έκανε ντεμπούτο ένας από τους αγαπημένους χαρακτήρες της Capcom, o Dante. To Devil may Cry εντυπωσίασε κοινό και κριτικούς με την φρενήρη δράση του και την gothic αισθητική του. Η ΕΑ περιορίστηκε και πάλι στους αθλητικούς τίτλους της, αλλά ανακοίνωσε ότι θα υποστηρίξει το Xbox κάτι που δεν είχε γίνει στο παρελθόν με το Dreamcast.

Από τις δυνατότερες παρουσίες στην έκθεση ήταν για άλλη μια φορά η Konami με το Metal Gear Solid 2 και Silent Hill 2 για το PS2, αλλά και το Castlevania: Circle of the Moon για το GBA. H Sierra ανακοίνωσε τη μεταφορά του Half-Life στο PS2, ενώ στο booth της υπήρχαν δυο δυνατά RPG, το steampunk Arcanum και το Diablo-clone Throne of Darkness.

H Sony περιορίστηκε στο Jak and Daxter, ενώ προμόταρε το Grand Turismo 3, καθώς και ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον adventure το ICO. Η Square παρουσίασε το Final Fantasy X και ανακοίνωσε μια συνεργασία με τη Disney, η οποία άνοιξε το δρόμο για τη δημιουργία του Kingdom Hearts. H Ubisoft είχε να επιδείξει το Pool of Radiance, το πρώτο RPG που χρησιμοποίησε τους κανόνες της τρίτης έκδοσης του pen-and-paper παιχνιδιού ρόλων Dungeons and Dragons

Ε3 2002: Το software επιστρέφει στο προσκήνιο
Σε μια χρονιά που δεν είχαμε νέο hardware, το focus της έκθεσης ήταν και πάλι το software. Ο τίτλος που ξεχώρισε ήταν το Doom 3. Η κυκλοφορία της Activision αντιμετωπίστηκε με ενθουσιασμό αν και πολλοί PC gamers παραπονέθηκαν για τις υψηλές απαιτήσεις του. Η Capcom παρουσίασε sequels των Devil May Cry και Onimusha αλλά και το Resident Evil Zero, ένα εξαιρετικό prequel της σειράς για το GameCube. H Lara Croft έκανε ντεμπούτο στο PS2 με το Tomb Raider: The Angel of Darkness, έναν τίτλο που κατάφερε να κερδίσει ξανά το ενδιαφέρον του κοινού.

Μια εταιρία που ακολούθησε την πεπατημένη ήταν η Konami αφού επικεντρώθηκε σε sequels όπως τα Silent Hill 3, Suikoden 2. Εντύπωση προκάλεσε η ανακοίνωσή του Metal Gear Solid 2: Substance για το Xbox. H Microsoft με εξαίρεση το Unreal Tournament δεν κατάφερε να παρουσιάσει άλλες αξιόλογες δουλειές. Στον αντίποδα, η Namco είχε ηχηρή παρουσία με τα Tekken 4 και το RPG Xenosaga, το οποίο ήταν βασισμένο στο κόσμο του Xenogears.
H Nintendo επέλεξε να βασιστεί σε κλασικούς χαρακτήρες της, με τα Super Mario Sunshine, The Legend of Zelda: The Wind Waker και το Metroid Prime. Όσον αφορά το τελευταίο, σε αρκετό κόσμο ήταν δύσκολο να χωνέψει το νέο FPS ύφος του, στην πορεία όμως γνώρισε αρκετά μεγάλη απήχηση. Η Square αρκέστηκε στο να παρουσιάσει το Kingdom Hearts, το οποίο θα κυκλοφορούσε τους προσεχείς μήνες.
Μετά την επιτυχία του Metal Gear Solid 2, πολλές εταιρίες προσπάθησαν ν' αναπτύξουν τίτλους με έντονο το stealth στοιχείο. Ίσως η μόνη που τα κατάφερε τόσο καλά ήταν η Ubisoft με το Tom Clancy's Splinter Cell. Από τις υπόλοιπες δημιουργίες ξεχώρισαν τα Star Ocean 2 της Enix και το Battlefield 1942 της EA.
E3 2003: The era of booth babes begins
Από το 2003 και μετά η E3 άρχισε σιγά σιγά να εξελίσσεται σε show. Γιγαντοοθόνες με μουσική, booth babes οπού κι αν γυρίσεις το μάτι σου και αρκετά after parties για τους παρευρισκόμενους της έκθεσης. Για ακόμη μια χρονιά δεν είχαμε νέες ανακοινώσεις που ν' αφορούν το hardware αλλά υπήρχαν αρκετοί πολύ δυνατοί τίτλοι που συγκέντρωσαν τα βλέμματά της δημοσιότητας πάνω τους.
Η Activision παρουσίασε τα Call of Duty και το Rome: Total War. H Capcom με το Resident Evil 4 ήταν αποφασισμένη να στηρίξει σθεναρά το GameCube. Στα ίδια πλαίσια κινήθηκε και η Konami με το Metal Gear Solid: The Twin Snakes. Επιπλέον, το Metal Gear Solid 3: Snake Eater για το PS2 προκάλεσε και αυτό με τη σειρά του ενθουσιασμό στους φίλους της σειράς. Ο διάδοχός του Halo επανέφερε τα χαμόγελα στους κατόχους Xbox ύστερα από μια μάλλον στείρα χρονιά αποκλειστικών κυκλοφοριών.
Η Namco παρουσίασε και αυτή ένα sequel το Soul Calibur 2, αλλά και ένα JRPG για το GameCube το Tales of Symphonia. H Sega επιβεβαίωσε τις καλές σχέσεις της με την Microsoft με το Otogi: Myth of Demons για το Xbox. Στο στρατόπεδο της Sony, το κοινό αγωνιούσε για την κυκλοφορία του Gran Turismo 4.
Οι κάτοχοι PC έδειξαν να ενθουσιάζονται αρκετά με το Far Cry της Ubisoft αλλά και με το expansion του Warcraft 3, το εξαιρετικό The Frozen Throne. H Blizzard ανακοίνωσε ότι εργάζεται πάνω στο World of Warcraft ένα νέο MMORPG που όπως όλοι γνωρίζουμε στο μέλλον θ' αποτελούσε ένα από τα πιο εμπορικά παιχνίδια όλων των εποχών.
E3 2004: H πρώτη παρουσίαση του PSP
To 2004 ήταν μια χρονιά σημαντική από όλες τις απόψεις και δεν αναφερόμαστε στους Ολυμπιακούς αγώνες και στο ευρωπαϊκό κύπελλο που κέρδισε η Εθνική Ελλάδος. Σ' αυτή την E3 η Sony παρουσίασε το PSP, ενώ η Nintendo ανακοινώσε ότι εργάζεται πάνω σε μια νέα φορητή κονσόλα. Όταν μάλιστα τα στελέχη της εταιρίας ανέφεραν ότι θα έχει δύο οθόνες και η μια από τις δύο θα είναι οθόνη αφής, όλοι έμειναν έκπληκτοι.
Ο κόσμος αγωνιούσε για το Doom 3, του οποίου η ημερομηνία κυκλοφορίας πλησίαζε επιτέλους ύστερα από δυο παρουσιάσεις στις προηγούμενες E3. Η κλειστή beta του World of Warcraft είχε μόλις ολοκληρωθεί αφήνοντας τις καλύτερες εντυπώσεις. Παρόλα αυτά υπήρχαν αρκετές ανησυχίες, αφού ο δημιουργός του Warcraft Bill Roper εγκατέλειψε την Blizzard το προηγούμενο καλοκαίρι. Το πιο εντυπωσιακό booth ήταν αυτό της Konami συγκεντρώνοντας εκατοντάδες άτομα που ήθελαν να παίξουν το τρίτο μέρος της σειράς Metal Gear Solid. Η Namco είχε για άλλη μια χρονιά δυνατή παρουσία με το Tekken 5, το Χenosaga Episode II και το Tales of Symphonia.

H Sony πέρα από το PSP, η παρουσίαση του οποίου κέρδισε θετικές εντυπώσεις αφού στο κόσμο άρεσε το design του και η μεγάλη οθόνη του, είχε μερικούς ακόμα άσους στο μανίκι της. Ένας από αυτούς ήταν το God of War, αλλά επίσης εντυπωσιακό ήταν και το Forbidden Siren, ένας τίτλος που απέδειξε ότι στο χώρο των survival horrors μπορούσαν να ευδοκιμήσουν φρέσκες ιδέες.



E3 2005: Η έκθεση βγαίνει στο γυαλί
Η E3 του 2005 ήταν η πρώτη που μεταδόθηκε ζωντανά στη τηλεόραση, δίνοντας την ευκαιρία σε εκατομμύρια κόσμου να παρακολουθήσουν λεπτό προς λεπτό όλες τις εξελίξεις. Η Sony ανακοινώσε το PS3, η Nintendo το Revolution (θα μετονομάζονταν σε Wii στην πορεία) και η Microsoft παρουσίασε για πρώτη φορά το Xbox 360. Η εβδόμη γενιά κονσόλων ήταν προ των πυλών.

Η προσέλευση του κοινού ήταν εξαιρετικά μεγάλη, αφού 70 χιλιάδες κόσμου κατέκλυσαν το Los Angeles Convention Center. Από τους τίτλους που παρουσιάστηκαν αναμφίβολα ξεχώρισε το hands-on preview του The Elder Scrolls IV: Oblivion για το Xbox 360. Η αλήθεια είναι πως όχι άδικα η κονσόλα της Microsft είχε την τιμητική της τραβώντας τα βλέμματα πάνω της με ορισμένες ακόμα δυνατές κυκλοφορίες όπως το Alan Wake (αν και βγήκε πολύ αργότερα), το Call of Duty 2, το Quake IV και το F. E. A. R.

Ε3 2006: PS3 and Wii enter the competition
Η Sony, που ως τότε κρατούσε τα σκήπτρα της πιο επιτυχημένης εταιρίας στο χώρο των video games τα δέκα τελευταία χρόνια, έδειχνε να μην μπορεί να κοιτάξει πια στα μάτια των ανταγωνισμό. Η τιμή της κονσόλας ανακοινώθηκε στο εξωφρενικό ποσό των 599 δολαρίων. Θα μπορούσε κάνεις να θέσει ως επιχείρημα υπεράσπισης το γεγονός ότι η κονσόλα είχε ως format το blu-ray, αλλά κατά πάσα πιθανότητα η Sony μάλλον επέδειξε αλαζονεία αφού προφανώς περίμενε ότι όποια τιμή και αν ανακοίνωνε τα fanboys θα έτρεχαν ν' αγοράσουν.

Οι τίτλοι που παρουσιαστήκαν στην E3 όπως το Grand Theft Auto IV, το Gran Turismo 5 και το Final Fantasy ΧΙΙΙ θα έκαναν χρόνια ολόκληρα για να φτάσουν στα ράφια των καταστημάτων . Το PSP από την άλλη πλευρά άρχισε σιγά σιγά να παίρνει τα πάνω τους με νέους τίτλους που ξέφευγαν από την λογική των ports όπως τα Crisis Core: Final Fantasy VII, Metal Gear Solid: Portable Ops. Killzone: Liberation και Monster Hunter Freedom.
H Nintendo ξεκάθαρα κέρδισε τις εντυπώσεις με την παρουσίαση του Wii, αφού τεράστιες ουρές παρευρισκομένων που ήθελαν να παίξουν με τη νέα κονσόλα δημιουργήθηκαν στα booth της. Η ιαπωνική εταιρία ανήγγειλε μια πλειάδα τίτλων για όλα της τα συστήματα. Από το The Legend of Zelda: Twilight Princess και το Metroid Prime 3 για Wii, τα Final Fantasy III και Castlevania: Portrait of Ruin, τα Final Fantasy V&VI για το GBA, ως το Baten Kaitos: Origins για το GameCube η Nintendo έδειξε ότι θα υποστήριζε όλες τις πλατφόρμες της, παλιές και καινούργιες, και η ήταν έτοιμη να οδηγήσει την κούρσα από θέση οδηγού.

Ε3 2007-2008: Θεσμός για λίγους
Στα δυο επόμενα χρόνια οι E3 ήταν πολύ διαφορετικές από ότι γνωρίζαμε ως τότε. Η έκθεση, όταν είχε ξεκινήσει, απευθύνονταν σε ανθρώπους της βιομηχανίας των video games, αλλά όπως ήταν φυσικό αρκετός κόσμος ήθελε να δει από κοντά τα τεχνολογικά επιτεύγματα. Αυτό είχε σαν συνέπεια ο χώρος να μην επαρκεί για να καλύψει τις ανάγκες του κοινού και των developers. Hταν απαραίτητο λοιπόν να επεκταθεί. Όσο θα διαρκούσαν οι διεργασίες, η έκθεση θα έπρεπε προσωρινά να "συμπτυχθεί" επομένως οι πόρτες θα ήταν ανοιχτές μόνο για όσους είχαν ειδική πρόσκληση. Συνολικά μόλις 15 χιλιάδες άτομα παρακολούθησαν τις δυο εκθέσεις.

Παρά την ιδιαίτερη φύση του θεσμού ξεχώρισαν αρκετές δημιουργίες όπως τα Gears of War 2, Fallout 3 και Halo 3 για το Xbox 360. Τα Resistance 2 και Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots για το PS3, αλλά και το Mario Kart Wii το οποίο συνοδευόταν από το Wii Wheel. Η Sony ανακοίνωσε μια μείωση τιμής της κονσόλας της τάξεως των 100 δολαρίων, αλλά παρόλα αυτά εξακολουθούσε να βρίσκεται πίσω από την Nintendo και την Microsoft από πλευράς πωλήσεων.
E3 2009: Νέα περιφερειακά για το PS3 και Xbox 360
H Sony και η Microsoft βλέποντας την τρομακτική επιτυχία του motion gaming προσπαθούν και οι δυο να μπουν στο χώρο, ανακοινώνοντας τα Playstation Move και Kinect αντίστοιχα. Η έκθεση είναι πάλι ανοιχτή για το κοινό και οι θεατές ξεπερνούν τους 40 χιλιάδες. Από πλευράς software ο πιο εντυπωσιακός τίτλος ήταν μάλλον το Halo: Reach, ενώ κατά πόδας ακολούθησε το Crysis 2 με τα εξαιρετικά γραφικά του. Το PSP είχε αρχίσει σιγά σιγά να μπαίνει στο περιθώριο, αφού μόνο το Metal Gear Solid: Peace Walker κατάφερε να ξεχωρίσει.

Η Sony προχώρησε σε μια από τις μεγαλύτερες επιχειρηματικές πατάτες με την κυκλοφορία του PSP Go και έχουμε την εντύπωση ότι ακόμη και σήμερα μετρά τις πληγές της από την αποτυχία της κονσόλας. Η Nintendo με το New Super Mario Bros. Wii και το Metroid: Other M είχε μια δυνατή παρουσία στην έκθεση.

E3 2010: To Nintendo 3DS κλέβει τις εντυπώσεις
Το 2010 ήταν η χρονιά που παρουσιάστηκε το 3DS. Το νέο φορητό της Nintendo κατέπληξε τους παρευρισκόμενους, απεικονίζοντας τα games του σε 3D χωρίς ν' απαιτούνται τα ειδικά γυαλιά.

Η Microsoft με το Kinect και η Sony με το Playstation Move, τράβηξαν τα βλέμματα αλλά δεν εντυπωσίασαν όπως ήταν αναμενόμενο. Η Square Enix ανακοίνωσε το Kingdom Hearts: Dream Drop Distance το οποίο ακόμα περιμένουμε να κυκλοφορήσει. Επίσης, συνέχισε η ανοδική πορεία του κόσμου που παρακολούθησε την έκθεση, αν και τα νούμερα των 70 χιλιάδων θεατών του παρελθόντος ήταν μάλλον απλησίαστα.



Ε3 2011: Η Sony παρουσιαζει το PS Vita
H περσινη E3 τα είχε όλα. Στον τομέα του hardware το PS Vita έδειξε ότι είχε τα φόντα να πρωταγωνιστήσει και να διεκδικήσει μερίδιο στην αγορά των φορητών κονσόλων. Η Nintendo παρουσίασε το The Legend of Zelda: Skyward Sword, προκαλώντας χειροκροτήματα από τους οπαδούς της σειράς και χασμουρητά από τους επικριτές του.

Η Square Enix παρουσίασε το sequel του Final Fantasy XIII και ανακοινώσε το Hitman: Absolution. H Bungie μπορεί να εγκατέλειψε το πλοίο αλλά ο Master Chief δεν θα μπορούσε να μείνει άστεγος. Έτσι, η 343 Industries ανακοινώσε τα Halo 4 και το remake του πρώτου μέρους της σειράς. Είχαμε και δεκάδες ακόμα νέους τίτλους αν και τα The Elder Scrolls V: Skyrim, Gears of War 3, Uncharted 3: Drake's Deception, Mass Effect 3, Battlefield 3 και Deus Ex: Human Revolution ξεχώρισαν από το πλήθος.
Συμπεράσματα
Η έκθεση E3 είναι ένας θεσμός για την βιομηχανία των video games, αλλά τα τελευταία χρόνια ίσως έχει χάσει λίγη από τη μαγεία της. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η ίδια η Ε3 είναι ένα προϊόν και σαν προϊόν θα πρέπει να διατηρείται ελκυστικό με διάφορους τρόπους που ξεφεύγουν από το γενικότερο κλίμα του gaming. Τα booth babes μπορεί να προσφέρονται για οφθαλμόλουτρο, αλλά έχουν τόση σχέση με τα βιντεοπαιχνίδια όσο έχουν οι αντίστοιχες...γλάστρες στους αγώνες boxing. Αντίστοιχα, τα live gameplay demos ή παρουσιάσεις ευχάριστου χαρακτήρα (τύπου Ubisoft) μπορούν να θεωρηθούν μόνο θετικές πινελιές.

Ένα ανησυχητικό φαινόμενο είναι ότι τα τελευταία χρόνια μπορεί ναι μεν να βγαίνουν εξαιρετικά παιχνίδια από τεχνικής πλευράς, αλλά οι ιδέες τους είναι ως επί τω πλείστον ξεπερασμένες. Το casual gaming καλώς ή κακώς έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας, όσο κι αν η μεγαλύτερη μερίδα του κόσμου νοσταλγεί τις παλιές καλές hardcore εποχές. Και πολλές συνεντεύξεις τύπου αναλώνονται με τις ώρες στο αντικείμενο αυτό ώστε να προσελκύσουν νέο κοινό στην αγορά του gaming, την λεγόμενη "μάζα".

Το μόνο που έχει μείνει σταθερό όλα αυτά τα χρόνια, πέρα από την αγάπη του κόσμου που από την αρχή αγκάλιασε την όλη προσπάθεια, είναι ο ανταγωνισμός μεταξύ των εκάστοτε μεγαλυτέρων εταιριών. Είτε μιλάμε για Nintendo εναντίον Sony ή Sony εναντίον Microsoft το θέμα είναι όταν καταλαγιάσει η σκόνη ποιος απ' όλους θα είναι ο νικητής. Μάλλον οι εταιρίες δεν έχουν καταλάβει πια ότι κάθε gamer που σέβεται τον εαυτό του δεν έχει μόνο μια κονσόλα όπως είχε παλιά στις εποχές Mega Drive και Super NES. Το μερίδιο της αγοράς είναι πλέον πολύ μεγαλύτερο, όπως κάθε χρόνο είναι μεγαλύτερη η δίψα του κόσμου για ατελείωτες ώρες διασκεδαστικού gaming.
Η Sega απέτυχε για πολύ συγκεκριμένους λόγους, καταρχήν την εποχή που έβγαλε το Saturn είχε ανοίξει πολλά μέτωπα 32X, Mega-Cd, Mega Drive. Επόμενος σημαντικός λόγος είναι η εσπευσμένη κυκλοφορία του, οι retailers δεν είχαν χρόνο να παραγγείλουν και οι third party developers δεν είχαν χρόνο να ετοιμάσουν αρκετά παιχνίδια. Επιπλέον, δεν έφερε πότε Ευρώπη τους ιαπωνικούς τίτλους του.
|SAdministrator |2012-06-10 23:33:27 Manos
Η Sega κατασκεύαζε κονσόλες που είχαν δυνατές προδιαγραφές αλλά δεν υποστηρίζονταν από third-party developers. Εκεί η Nintendo ήταν μονίμως μπροστά. Αντίθετα, το κλίμα άρχισε να αντιστρέφεται από το Gamecube και μετά, ενώ η Sony κατάφερε απ' την αρχή να λάβει μεγάλη υποστήριξη από third-party developers. Σκεφτείτε ότι μέχρι και το Wii έχει 2-3 καλά games πρώτης γραμμής κάθε χρόνο. Απλά πουλάει λόγω του casual κοινού στο οποίο απευθύνεται (Wii Fit, Wii Sports, Mario & Zelda που παρότι δεν είναι casual έχουν κοινό 2 δεκαετιών κτλ.) Φέτος με το Wii U η Nintendo θα έχει ξανά υποστήριξη απ' τις περισσότερες μεγάλες εταιρείες, απ' ότι φαίνεται.

Τα μεγάλα fails των πρώτων E3 ήταν το Virtual Boy (ευτυχώς δεν ήρθε Ευρώπη) και οι κονσόλες 3DO και Jaguar. Το Neo Geo είχε καλά Action και Fighting αλλά λόγω τιμής απέτυχε και τώρα δοξάζεται...στο MAME. Αντίθετα, είχα φίλους που πήραν Jaguar κι όταν το έπαιξα και είδα τα γραφικά του πραγματικά απογοητεύτηκα. Άσε που κυκλοφόρησαν τότε κάτι κάκιστα ports παλιών τίτλων (βλέπε Sensible Soccer ή Cannon Fodder) που παίζονταν πολύ καλύτερα στους υπολογιστές παρά σε κονσόλα.
Φτιάχνω ένα φραπεδάκι και κάθομαι να διαβάσω όλο το άρθρο!
Αγαπημένη στιγμή από E3 για εμένα είναι σίγουρα η Nintendo του 2010. Πρώτη φορά που είχα κάτσει να το δω live καταρχάς. Απίστευτα previews για Wii (Other M, Skyward Sword, DK Country Returns, Epic Mickey, NBA Jam, GoldenEye) και φυσικά το 3DS.
|2012-06-11 00:10:27 Genji
Αχ τι μας κανεις Παντελη κι εχουμε και δουλεια αυριο! Ξεκιναω κι εγω την αναγνωση κι αμα κλεισουν τα ματια θα δω την συνεχεια αυριο το μεσημερακι.
Καλή αρχή και για τη στήλη.
Mόνο εγγεγραμμένοι χρήστες μπορούν να γράψουν σχόλια. Παρακαλούμε κάντε πρώτα Login στο site. Αν δεν έχετε λογαριασμό στο GameWorld τότε κάντε Register και στη συνέχεια Login.
Powered by !JoomlaComment 4.0 beta1
Share on Google Plus

About Freegr network

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου