30 χρόνια μετά την κυκλοφορία του Super Mario Bros, η Nintendo δίνει στα χέρια των παικτών το κλειδί για το δισδιάστατο level design της σειράς Super Mario. To Super Mario Maker για το Wii U είναι ένας ωραίος και διασκεδαστικός τρόπος αναδείξετε τον (ελαφρώς σαδιστή) level designer που κρύβετε μέσα σας.
Το Mario Maker χωρίζεται σε δύο μέρη: αυτό όπου δημιουργείτε πίστες και αυτό όπου παίζετε πίστες. Ξεκινάμε με αυτό που είναι στην ουσία η κυρίαρχη ατραξιόν του τίτλου - η δημιουργία. Ο editor του Super Mario Maker είναι ένα ισχυρότατο εργαλείο και παράδειγμα σχεδίασης γραφικής διεπαφής χρήστη. Όλα τα στοιχεία της πίστας τοποθετούνται με βάση ένα πλέγμα, το οποίο στην ουσία απλοποιεί τα πράγματα και μπορείτε να υπολογίζετε αποστάσεις και να τακτοποιείτε όπως θέλετε τα διάφορα στοιχεία της πίστας σας. Τα στοιχεία είναι πάρα πολλά και τα περισσότερα έχουν πάνω από μία λειτουργία που μπορείτε να την αλλάζετε πολύ εύκολα σέρνοντας το στοιχείο στην πίστα τραβώντας το από την λίστα στοιχείων, αλλά πριν το τοποθετήσετε, το ανακινείτε για λίγο με το stylus. Για παράδειγμα αν πάρετε ένα koopa troopa, στην αρχή είναι πράσινο (αυτά που τείνουν να αυτοκτονούν) Αν θέλετε κόκκινο koopa troopa που μένει στις πλατφόρμες, το ανακινείτε πριν το τοποθετίσετε με το stylus και αυτό μεταμορφώνεται. Πολλά διαφορετικά στοιχεία επίσης αλληλοεπιδρούν. Αν για παράδειγμα σύρετε και τοποθετήσετε ένα μανιτάρι πάνω σε ένα goomba, τότε αυτό γίνεται τεράστιο.
Επίσης, μπορείτε να κάνετε θεότρελους συνδυασμούς, πχ με τα φτερά και τις ράγες. Μπορείτε να βάζετε φτερά σχεδόν σε όλα τα στοιχεία, ακόμα και σε τραμπολίνα, στον Βowser ή σε μπάλες λάβας. Αυτό αλλάζει την συμπεριφορά αυτών των στοιχείων με αποτέλεσμα να έχετε νέους τρόπους στη διάθεσή σας να ταλαιπωρείτε όποιον πάει να παίξει την πίστα σας. Το ίδιο συμβαίνει στις τροχιές, που μπορείτε να βάζετε από πλατφόρμες μέχρι kamek, power-up, φωτιές και ότι τραβάει η όρεξή σας.
Ταυτόχρονα, επιλέγετε το παιχνίδι Super Mario του οποίου το στιλ θέλετε να υιοθετεί η πίστα σας, πλήρες με τους δικούς του κανόνες και μοντέλο φυσικής. Έχετε στη διάθεσή σας το στιλ του πρώτου Super Mario Bros, του Mario Bros 3, του Super Mario World και του New Super Mario Bros U. Αν για παράδειγμα επιλέξετε το Super Mario World, έχετε στην διάθεσή σας το spin jump που επιτρέπει στον Mario να αναπηδάει σε καρφιά και το cape power-up. Στο Mario Bros έχετε το p-meter και το racoon leaf, στο Mario Bros U έχετε το stomp, το πήδημα από τοίχο σε τοίχο και το propeller hat. Γι’ αυτό, σχεδιάζοντας τις πίστες σας πρέπει να αποφασίσετε και σε ποιο Mario διαδραματίζoνται. Επίσης, πρέπει να αποφασίσετε και τί σκηνικό διαδραματίζεται. Στο Mario Maker μπορείτε να επιλέγετε να κάνετε πίστες στο overworld, κάτω από την γή, στο νερό, σε ghost house, σε κάστρο ή σε κάποιο αερόπλοιο. Ακόμα και τα Mario που δεν είχαν κάποια από αυτά τα μέρη, πλέον έχουν και μάλιστα υπάρχουν νέες μουσικές επενδύσεις, ταιριαστά sprites και άλλες μικρές λεπτομέρειες ώστε να είναι σωστή η προσαρμογή στο οπτικό και ηχητικό στιλ του κάθε τίτλου.
Έπειτα, υπάρχουν και άλλα πράγματα που μπορείτε να προσθέτετε. Μπορείτε να αλλάζετε το ρολόι και να ορίζετε τον χρόνο στον οποίο θέλετε οι παίκτες να τελειώσουν την πίστα, να κάνετε την πίστα να κυλάει αυτόματα και σε διάφορες ταχύτητες και να προσθέτετε ηχητικά εφέ εκτός από αυτά που υπήρχαν στα παλιά παιχνίδια, όπως γέλια, τρομακτική επένδυση ή μια μικρή techno disco. Μέχρι και να ηχογραφείτε ένα δικό σας εφέ λίγων δευτερολέπτων μπορείτε με τα κλασικά πλέον παπαγαλάκια από το recording app του DSi να κάνουν πάλι την εμφάνισή τους. Όλα αυτά τα καλούδια όμως, δεν είναι διαθέσιμα στους παίκτες εξαρχής. Η Nintendo αποφάσισε να μην δώσει τα πάντα ξεκλείδωτα με το σκεπτικό ότι θα κάνει καλό στην δημιουργικότητα των παικτών και θα μπορούν να εξοικειωθούν λίγο-λίγο με όλα τα εργαλεία. Ευτυχώς δεν χρειάζεστε πολύ χρόνο για να ξεκλειδώσετε τα πάντα αν βρείτε τον τρόπο με τον οποίο το παιχνίδι ξεκλειδώνει πράγματα. Για την ακρίβεια είναι πολύ καλύτερο από την αρχική κατάσταση που είχαν ανακοινώσει, που έπαιρνε σχεδόν μια εβδομάδα. Με την τωρινή κατάσταση όμως, ενώ έχετε αρκετό χρόνο να οικειοποιηθείτε τα εργαλεία τη στιγμή που εμφανίζονται, ταυτόχρονα δεν βρίσκεστε μπροστά σε πληθώρα άγνωστων δυνατοτήτων με κίνδυνο να χάσετε αυγά και πασχάλια.
Η μόνη ένστασή μου σε όλο αυτό είναι ίσως ότι θέλω περισσότερα. Ναι, έχει ήδη υπάρχουν πάρα πολλά στοιχεία που αλληλοεπιδρούν με διάφορους (και συχνά απρόσμενους) τρόπους και οι δυνατότητες είναι απίστευτα πολλές, αλλά η σειρά 2D παιχνιδιών Mario είχε πολλά περισσότερα στοιχεία στο gameplay, ενώ δεν θα ήταν άσχημο να δούμε και πράγματα από Yoshi’s Island (παρόλο που ο Yoshi ήδη υπάρχει στο παιχνίδι). Αυτό ίσως να είναι το μεγαλύτερο παράπονό μου, το οποίο βέβαια λύνεται απλά με DLC. Ειδικά αν δούμε υποστήριξη τύπου Splatoon με συχνά update, το Mario Maker ίσως είναι το μόνο παιχνίδι Super Mario Bros που θα χρειαστείτε ποτέ.
Πριν περάσουμε στο παίξιμο των πιστών, ας δούμε λίγο τι γίνεται στο online, γιατί είναι το στοιχείο που συνδέει τα δύο βασικά μέρη. Όταν φτιάξετε μια πίστα, μπορείτε να την ανεβάσετε αφού την σώσετε και την παίξετε μέχρι τέλους, ώστε το σύστημα να γνωρίζει ότι η πίστα είναι δυνατόν να ολοκληρωθεί. Έπειτα, ανεβάζοντας την πίστα παίρνετε έναν μοναδικό κωδικό γι αυτήν. Στην αρχή ανεβάζετε μέχρι 10 πίστες οι οποίες μένουν online μέχρι να αντικατασταθούν από καινούριες ή να διαγραφούν. Οι άλλοι παίκτες παίζοντας τις πίστες, μπορούν να αφήνουν σχόλια και αστεράκια, ανεβάζοντας τη βαθμολογία των δημιουργών στους οποίους απονέμονται μετάλλια για την καλή δουλειά τους. Όσα περισσότερα μετάλλια σας απονέμονται, τόσες περισσότερες πίστες έχετε δικαίωμα να ανεβάζετε στο σύστημα, με τελικό όριο τις 100.
Το Super Mario Maker έρχεται με 60 πίστες φτιαγμένες από τη Nintendo (και όχι μόνο), τις οποίες μπορείτε να παίζετε στο 10-Mario challenge που σας δίνει ένα σετ των οκτώ από αυτές τις πίστες και πρέπει να τις ολοκληρώσετε έχοντας στη διάθεσή σας 10 ζωές. Βέβαια, αυτό είναι περισσότερο το “μέγιστο” παρά οι ζωές που σας δίνονται, αφού αν χάσετε κάποιες, μπορείτε να τις αναπληρώνετε παίρνοντας ζωές από τις πίστες, αλλά ποτέ δεν ξεπερνάνε τις 10. Στο 100-Mario challenge παίζετε πίστες που έχουν ανεβάσει online άλλοι παίκτες. Πρόκειται για ένα αρκετά καλό τρόπο να ανακαλύπτετε νέες πίστες και δημιουργούς, αντί να ψάχνετε κωδικούς. Το 100-Mario challenge δουλεύει όπως το 10-Mario αλλά με 100 ζωές, ενώ έχει τρία επίπεδα δυσκολίας: το easy που σας δίνει εύκολες πίστες σε σετ των οκτώ, το normal που σας δίνει πίστες σε σετ των 16, και το expert που έχει και αυτό σετ των 16 πιστών. Η δυσκολία των πιστών ορίζεται από το πόσοι παίκτες έχουν καταφέρει να τις ολοκληρώσουν ανά προσπάθειες. Για παράδειγμα, αν στους 100 που προσπάθησαν μόνο ένας κατάφερε να βγάλει κάποια πίστα, τότε το σύστημα την βάζει αυτόματα στο expert. Όσο ανεβαίνει αυτή η αναλογία, τόσο πιο εύκολη θεωρείται μια πίστα. Συνήθως στο 100-Mario εμφανίζονται πίστες που έχουν ίσως και χιλιάδες προσπάθειες.
Στο τέλος του 100-Mario Challenge ξεκλειδώνετε στολές που μπορείτε να χρησιμοποιείτε στο παιχνίδι. Στην ουσία δεν χρειάζεστε όλα τα amiibo για να ξεκλειδώσετε τα μανιτάρια που αλλάζουν την εμφάνιση του Mario, αλλά μπορείτε να τα πάρετε παίζοντας τα normal και expert challenges. Το μόνο amiibo που έχει αποκλειστικά χαρακτηριστικά είναι το 8-bit Mario amiibo που σας δίνει το γιγάντιο μανιτάρι και ένα φίλτρο που μιμείται την καμπυλότητα και τα scanlines μιας παλιάς τηλεόρασης καθοδικού σωλήνα. Τέλος, μπορείτε να δίνετε αστέρια και σχόλια στις πίστες που σας αρέσουν πιο πολύ, αλλά και να ακολουθείτε τους αγαπημένους σας δημιουργούς ώστε να είστε ενήμεροι για τις καινούριες πίστες τους. Πριν κλείσουμε το θέμα του gameplay, ας αναφερθούμε και σε κάποιες μικρές λεπτομέρειες που κάνουν το Super Mario Maker διασκεδαστικό και καθαρά... Nintendo. Πρώτα απ’ όλα η οθόνη τίτλου είναι playable. Επιπλέον, υπάρχει κρυμμένη μια έκδοση του κλασικού παιχνιδιού με την μυγοσκοτώστρα που υπήρχε στο Mario Paint του SNES. Γενικά, παρατηρείτε ότι όλο το παιχνίδι έχει κάτι από Mario Paint… Ακόμα και η γραμματοσειρά του τίτλου είναι ίδια.
Πολλά από τα μοναδικά στοιχεία του Super Mario Maker έρχονται από τον οπτικοακουστικό τομέα. Είναι λίγο-πολύ αναμενόμενο ότι τα γραφικά στα 8-bit και τα 16-bit είναι ίδια ή τουλάχιστον σέβονται την παλιά κληρονομιά της Nintendo και στις περισσότερες περιπτώσεις αυτό κάνουν. Το μόνο που τα κάνει να διαφέρουν από τις παλιές κονσόλες είναι ότι κάθε στοιχείο ρίχνει μια σκιά στο παρασκήνιο, ενώ είναι σχεδιασμένα όλα σε HD και κινούνται πολύ πιο ομαλά, παρά την γεμάτη pixel παρουσίασή τους. Είναι βέβαια εκπληκτικό το πώς σχεδιάσανε νέα sprites για τα παλιά παιχνίδια τα οποία αν κάποιος δεν έχει παίξει, ίσως νομίσει ότι είναι ατόφια. Όχι όμως! Το Super Mario World δεν είχε ποτέ αερόπλοια, ενώ το Mario Bros 3 δεν είχε ποτέ στοιχειωμένες επαύλεις. Για να μην αναφέρω για το πρώτο Super Mario Bros, το οποίο δεν είχε τίποτα από αυτά. Κι όμως, η δουλειά που έχει γίνει είναι εκπληκτική. Και πάλι, οι μικρές λεπτομέρειες κάνουν το Mario Maker να ξεχειλίζει από χαρακτήρα. Οι κακοί όταν τους τραβάτε προς τον καμβά της πίστας στον editor έχουν διάφορα animations, ο Mario σκύβει όταν περνάει το εργαλείο διαγραφής από πάνω του, ενώ διάφορα άλλα μικρά αστεία πραγματάκια κάνουν το παιχνίδι κάτι παραπάνω από ένα ξερό εργαλείο σχεδιασμού επιπέδων.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου