Pentiment, ένα adventure με στοιχεία RPG που εξελίσσεται στην ταραγμένη Ευρώπη


 
Ένας αριθμός ξεχωριστών χαρακτήρων ενσαρκώνει τον αγώνα για επιβίωση της κοινωνίας του 16ου αιώνα. Ο καθένας στη μικρή κοινότητα του Tassing έχει τις αδυναμίες και τα χαρίσματά του, με τη θρησκεία να κατέχει κυρίαρχη θέση στα δρώμενα. Η ιστορία των κατοίκων εξελίσσεται μέσα σε δεκαετίες, με το πέρασμα του χρόνου να είναι εμφανές, καθώς κάθε σας επιλογή επηρεάζει όχι μόνο τους πρωταγωνιστές αλλά και το μέλλον ολόκληρης της κοινότητας. Ο μοναχικός καρβουνιάρης που ζει στο δάσος, η νοικοκυρά που προλαβαίνει να ασχοληθεί μόνο με το σπίτι και τα παιδιά, ο αυστηρός ηγούμενος που ανησυχεί ότι το σκριπτόριο δεν αποφέρει πια πολλά χρήματα, η αφοσιωμένη βιβλιοθηκάριος και μελλοντική ηγουμένη του αβαείου είναι μόνο ελάχιστα άτομα από τα δεκάδες που συναντάτε στην περιπέτεια. Στο ημερολόγιο του παιχνιδιού καταγράφεται κάθε άτομο που συναντάτε, όπως και κάθε αποστολή που καλείστε να φέρετε εις πέρας.

Ο Andreas Maler είναι ένας νεαρός καλλιτέχνης με ανησυχίες και όνειρα. Το παρελθόν του, τις γνώσεις, τα ενδιαφέροντά του, ακόμη και τις γλώσσες που μιλάει, τις επιλέγετε εσείς στο ξεκίνημα του παιχνιδιού, κι έτσι ο Andreas είναι κατά κάποιο τρόπο μοναδικός για κάθε παίχτη. Είναι βιβλιοφάγος, επιχειρηματίας ή ηδονιστής; Έχει βασικές γνώσεις γιατρού, δικηγόρου ή θεολόγου; Αυτές και άλλες αποφάσεις επηρεάζουν τις επιλογές των διαλόγων σας, όπως και το ποιες γλώσσες αναγνωρίζει ο Andreas στον κόσμο. Αν επιλέξετε την ιατρική, ίσως να μπορέσει να συμβάλλει σε κάποια ιατρική απόπειρα, ενώ αν δεν μιλάει ιταλικά απλά θα τα προσπεράσει. Ωστόσο, όσο ενδιαφέρουσες και αν είναι αυτές οι λεπτομέρειες, καμία από αυτές δεν επηρεάζει τα φινάλε. Ως Andreas, καλείστε να πάρετε μέρος σε λύσεις μυστηρίων, να εξερευνήσετε τραγικά γεγονότα και να βοηθήσετε -αν θέλετε- τους συνανθρώπους σας.

Περνώντας στον χειρισμό, κινείστε στην οθόνη αποκλειστικά προς την μεριά που υπάρχει μονοπάτι, είτε αυτό είναι δεξιά-αριστερά της οθόνης είτε επάνω-κάτω σε κάποιο δρόμο ή σκάλα. Ορισμένες φορές τα μονοπάτια είναι έξυπνα κλεισμένα ώστε να τα διασχίσετε στο μέλλον ως νέες τοποθεσίες. Ένας απλός και εύχρηστος χάρτης εμφανίζει όλα τα σημαντικά σημεία που πρέπει να επισκεφτείτε, αλλά φυσικά μπορείτε να τα παραβλέψετε -όσο αυτό είναι δυνατό- για περισσότερη εξερεύνηση της πόλης. Αλληλοεπιδράτε με ξεκάθαρα hotspots στην οθόνη, που δίνουν πληροφορίες για τον κόσμο ή πρόκειται απλά για διακοσμητικά που σχετίζονται με τρόπαια, όπως λουλούδια, βότανα και κατοικίδια για να χαϊδέψετε.

Το κυρίως μέρος του παιχνιδιού αφορά τις συζητήσεις που κάνετε με τους άλλους και τις επιλογές σας. Πχ διαλέγετε μεταξύ απαντήσεων όπως «το κάνω αυτό επειδή το χρωστάω στην οικογένειά μου να κάνω κάτι χρήσιμο με τη ζωή μου» και «απλά, είναι αυτό που θέλω να κάνω». Απαντήσεις σε σημεία-κλειδιά επηρεάζουν το μέλλον τόσο του πρωταγωνιστή όσο και της κοινότητας, με πολύ ενδιαφέροντα γεγονότα και ανατροπές. Ο τρόπος με τον οποίο η ιστορία του παιχνιδιού αλλάζει μέσα από τις απαντήσεις είναι ότι ψάχνουμε σε κάθε adventure game και κάτι που αντικειμενικά αυξάνει το replayability. Πείτε ψέματα για να εξερευνήσετε το μοναστήρι, κεράστε ποτά ώστε οι άλλοι να σας πουν τα μυστικά τους και επιλέξτε αν θα παντρευτείτε το άτομο που σας δείχνει το ενδιαφέρον του.

Η μέρα χωρίζεται σε στάδια, όπου ο χρόνος δράσης είναι περιορισμένος. Κάθε πρωί πρέπει να πηγαίνετε για δουλειά και κάθε βράδυ για ύπνο. Κάθε μεσημέρι επιλέγετε με ποιον κάτοικο θα φάτε, μαθαίνοντας διαφορετικά νέα στο κάθε σπίτι. Αν πάτε για φαγητό με τη μία οικογένεια, χάνετε την ευκαιρία να φάτε με μια άλλη. Ο κουτσομπόλης της γειτονιάς θα πει πολλά, ενώ η οικογένεια που αντιμετωπίζει δυσκολίες ίσως να μην χαρεί με την παρουσία σας. Με αυτόν τον τρόπο νιώθετε πως οι επιλογές σας μετρούν πραγματικά και έχουν αντίκτυπο σε όλους, χωρίς να είναι απλά ένα ακόμα adventure game όπου μιλάτε με όλους και υποχρεωτικά πάτε παντού.

Από την άλλη, αυτός ο χρονικός περιορισμός ενδέχεται να λειτουργήσει αρνητικά για παίκτες που θέλουν να εξερευνήσουν ολόκληρο το παιχνίδι χωρίς να χρειαστεί να το ξαναπαίξουν. Όταν έρχεται η ώρα για τις λύσεις των μυστηρίων, δεν προλαβαίνετε να εξετάσετε όλα τα στοιχεία ούτε να μιλήσετε με όλους τους υπόπτους, παρά διαλέγετε εκείνα που θεωρείτε σημαντικότερα. Αντί να έχετε την άνεση να εξερευνήσετε όλες τις τοποθεσίες και να μιλήσετε με όλους, όταν μιλάτε με ένα σημαντικό πρόσωπο αποκλείετε ένα άλλο. Αυτό μπορεί να ανεβάζει το replayablity και την ταχύτητα με την οποία λαμβάνουν χώρα τα γεγονότα, κάνοντας σας μα θέλετε να ξαναπαίξετε κάπως διαφορετικά την ιστορία, όμως επηρεάζει την εμπειρία της εξερεύνησης και της διεξοδικής έρευνας. Αυτό το καθαρά υποκειμενικό στοιχείο κάποιους παίκτες τους αγχώνει και κάποιους τους ανεβάζει την αδρεναλίνη.

Η παρουσία μικρών casual γρίφων, όπως το να φτιάξετε ένα παζλ, να βγείτε από έναν μίνι λαβύρινθο ή να κόψετε ζύμη για κουλουράκια, προσθέτει ποικιλία στο gameplay και προσφέρει μια εικόνα για την καθημερινότητα των ανθρώπων της εποχής. Δεν υπάρχουν δύσκολοι γρίφοι, αντικείμενα για να μαζέψετε ή να συνδυάσετε, ή κάτι δύσκολο από πλευράς χειρισμού. Η λειτουργία του αποτελεσματικού και τακτικού auto-save διευκολύνει το να σταματάτε το παιχνίδι ανά πάσα στιγμή, όμως η απουσία χειροκίνητου save εμποδίζει από το να δοκιμάζετε διαφορετικές ενέργειες και να πηγαίνετε πίσω στο χρόνο. Έτσι, δεν μπορείτε να δοκιμάσετε να πείτε κάτι από περιέργεια για το πώς θα αντιδράσει ο συνομιλητής σας, ούτε να πάρετε πίσω κάποιο λάθος ή παρεξήγηση, παρά μένετε με την αρχική επιλογή μέχρι το τέλος του παιχνιδιού. Τέλος, κάτι σχετικά κουραστικό όσον αφορά τον χειρισμό μετά από ώρες παιχνιδιού είναι πως οι διάλογοι προχωρούν μόνο αφού πατήσετε ένα κουμπί.

Τα «μεγάλα» και πολύχρωμα 2D γραφικά του παιχνιδιού που θυμίζουν εικόνες σε βιβλία ιστορίας κεντρίζουν το ενδιαφέρον από την πρώτη στιγμή. Η λεπτομέρεια και η δουλειά που έχει γίνει ακόμα και στο πιο λιτό περιβάλλον σας μεταφέρει στην εποχή όπου εξελίσσεται η ιστορία, χωρίς σχεδιαστικές υπερβολές. Η ζεστασιά των κεριών που τρεμοπαίζουν στο σκριπτόριο, οι σταγόνες της βροχής που πέφτουν στη μουντή εξοχή και φυτά που κινούνται στον άνεμο αποτελούν μικρές πινελιές που δίνουν ζωή στον κόσμο. Ωστόσο, ένα μεγάλο μέρος των γραφικών στο περιβάλλον παραμένουν στατικά, σαν πίνακες. Ο Μυστικός Δείπνος σε κάποιον τοίχο του μοναστηριού, το τουφέκι του κυνηγού επάνω από το τζάκι και τα κατσαρολικά στην κουζίνα ταιριάζουν, όμως οι ζωγραφισμένοι θάμνοι, οι απλά σχεδιασμένοι χώροι των υπογείων και οι συχνά άδειοι εξωτερικοί χώροι θυμίζουν adventure games δεκαετιών και θα μπορούσαν να περιέχουν κάτι παραπάνω. Το animation περιορίζεται στις βασικές κινήσεις των χαρακτήρων, δίνοντας τόση ζωντάνια στον κόσμο όση χρειάζεται ώστε να μην είναι απόλυτα στατικός. Άτομα που κάνουν χειρωνακτικές εργασίες, κάτοικοι που γιορτάζουν όλοι μαζί γύρω από τη φωτιά και ανέμελα ζώα που τρώνε προσθέτουν σε ρεαλισμό. Κάθε έκφραση θυμού, θλίψης, χαράς ή αδιαφορίας είναι ξεκάθαρη στα πρόσωπα όλων, κι έτσι αναγνωρίζετε τα συναισθήματά τους πριν καν τους μιλήσετε.

Μια όμορφη πρωτοτυπία είναι πως τόσο το στιλ της γραμματοσειράς του πρωταγωνιστή Andreas αλλάζει ανάλογα με την κοινωνική θέση και την μόρφωσή του, όσο και οι γραμματοσειρές όλου του παιχνιδιού γενικότερα, μεταφέροντας το ύφος της εποχής. Ευτυχώς, για όσους δυσκολεύονται να διαβάσουν τα καλλιγραφικά γράμματα -κυρίως για εμάς που δεν έχουμε τα αγγλικά ως μητρική γλώσσα- υπάρχει η ρύθμιση της εύκολης ανάγνωσης που απλοποιεί το κείμενο. Το γεγονός ότι το μέγεθος της γραμματοσειράς ρυθμίζεται, καθιστά την ανάγνωση πολύ εύκολη όπως και να έχει.

Εφόσον δεν υπάρχει καθόλου voice acting (εκτός αν ενεργοποιήσετε το μηχανικό voice assist), ο μόνος ήχος που ακούτε όποτε εμφανίζεται το πλαίσιο κειμένου είναι εκείνος της πένας επάνω σε περγαμηνή, σαν να γράφονται οι λέξεις εκείνη τη στιγμή. Ήχοι πουλιών, κοτετσιού, αλόγων να καλπάζουν κτλ ακούγονται όταν βρίσκεστε μέσα στην πόλη, διακόπτοντας την ησυχία. Επίσης, η μουσική, όταν κάνει την εμφάνισή της, είναι πανέμορφη, όμως δεν παραμένει αρκετά. Πολλές φορές βρίσκεστε να συζητάτε με κάποιον ακούγοντας μόνο την πένα και τα πλησιέστερα κοτόπουλα. Βέβαια, ό,τι το παιχνίδι χάνει σε ήχο το κερδίζει σε περιγραφές, διαλόγους και σεναριακά ως σύνολο, αφού έχει δοθεί μεγάλη προσοχή στους καλογραμμένους διαλόγους, τις προσεγμένες περιγραφές και γενικότερα τα κείμενα του παιχνιδιού.

Share on Google Plus

About Freegr network

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου