Forza Motorsport review για τέρμα τα γκάζια...


 
Ας ξεκινήσουμε με τον βασικό άξονα του παιχνιδιού, το πολυδιαφημισμένο σύστημα εξέλιξης αυτοκινήτου. Αυτή τη φορά, το εκάστοτε αυτοκίνητο που χρησιμοποιείτε εξελίσσεται όσο περισσότερο (και όσο καλύτερα) το οδηγείτε, δηλαδή κυριολεκτικά κάνει level-up και κερδίζει XP. Όσο αυξάνεται το level του, ξεκλειδώνονται όλο και πιο σημαντικές αναβαθμίσεις γι αυτό (και μόνο γι αυτό), τις οποίες αποκτάτε με τους διαθέσιμους πόντους εμπειρίας του. Έτσι λοιπόν, πριν από κάθε αγώνα καλείστε να κάνετε στρατηγική αγορά αναβαθμίσεων που έχουν ξεκλειδωθεί, επιλέγοντας αυτές που θεωρείτε ότι το αυτοκίνητο χρειάζεται περισσότερο αλλά και που ταιριάζουν στην επερχόμενη πίστα. Όπως καταλαβαίνετε, πλέον μιλάμε για κανονικό... carPG. 

Ευτυχώς, το σύστημα εξέλιξης του αυτοκινήτου εκτείνεται σε όλο το παιχνίδι, οπότε αν το χρησιμοποιείτε και στο multiplayer το level του συνεχίζει να αυξάνεται και μετά μπορείτε να επιστρέψετε στο career έχοντας ξεκλειδώσει περισσότερες αναβαθμίσεις (κρίμα που δεν υπάρχει και δυνατότητα ολικής μετατροπής σε αγωνιστικό όπως στο Shift 2). Το μενού των αναβαθμίσεων ουσιαστικά παραμένει όπως ήταν στα προηγούμενα FM, με απλές περιγραφές των εξαρτημάτων, προβολή στατιστικών κτλ, βοηθώντας σας να αποφασίσετε. Πάντως, όλη αυτή η διαδικασία εξέλιξης μέσω οδήγησης είναι εντελώς «παιχνιδίστικη» και δεν έχει ιδιαίτερη σχέση με τον πραγματικό μηχανοκίνητο αθλητισμό.

Χαλαρή σχέση με την πραγματικότητα έχει και το career mode. Περιλαμβάνει διάφορα πρωταθλήματα (συνήθως έξι αγώνων), με το καθένα βασισμένο σε ένα συγκεκριμένο είδος αυτοκινήτων. Απλά ολοκληρώνετε ένα πρωτάθλημα (δεν χρειάζεται καν να το κατακτήσετε) και ξεκλειδώνετε το επόμενο. Δεν υπάρχει κάποια αίσθηση καριέρας επαγγελματία οδηγού αυτοκινήτων ή ανερχόμενης πορείας στο χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Επίσης τα περισσότερα πρωταθλήματα είναι με road cars και μόλις ένα-δύο με αγωνιστικά (προς το παρόν τουλάχιστον). Ακόμα και η επιλογή του αριθμού γύρων του αγώνα, που υπήρχε στο FM7, έχει αφαιρεθεί. Για χρονομετρημένα δοκιμαστικά βέβαια ούτε λόγος, παρότι οι παίκτες τα ζητάνε επιτακτικά μια ζωή. Αντί γι αυτό, υπάρχει ένα γελοίο σύστημα όπου κυριολεκτικά... διαλέγετε από ποια θέση θα ξεκινήσετε τον αγώνα, με την ανταμοιβή σε credits κτλ να είναι μεγαλύτερη όσο πιο πίσω είστε. Πρόκειται για μία ακόμα... φαεινή, arcadey ιδέα της Turn 10, μετά τα mods στα προηγούμενα FM που ευτυχώς δεν επιστρέφουν εδώ. Ας το πούμε ξεκάθαρα: οι άνθρωποι απλά δεν θέλουν να φτιάξουν σοβαρό career mode (το ίδιο και η Polyphony Digital πλέον με τα Gran Turismo). Το μόνο ξεκάθαρα φρέσκο και θετικό εδώ είναι η ελεύθερη εξάσκηση πριν από κάθε αγώνα, που σας επιτρέπει να μάθετε και να εξελίξετε το αυτοκίνητο ανταμείβοντας την υπομονή σας.

Το αδιάφορο career αντικατοπτρίζει ένα άλλο πρόβλημα του παιχνιδιού: τις σημαντικές απουσίες αυτοκινήτων και πιστών. Το αρχικό σύνολο 500 αυτοκινήτων αφήνει ανάμεικτες εντυπώσεις. Από την μία, το πλήθος και η ποικιλία των road cars ικανοποιούν απόλυτα, με πολλά καινούρια ή έστω πρόσφατα μοντέλα σχεδόν όλων των μεγάλων εταιρειών. Από την άλλη, στα αγωνιστικά παρατηρούνται σημαντικές ελλείψεις, παρά τις περί του αντιθέτου υποσχέσεις της Turn 10 (και την ίδια την ονομασία του παιχνιδιού). Στα GT, που είναι η κύρια κατηγορία αγωνιστικών, δεν υπάρχει ούτε ένα τωρινό μοντέλο, παρά μόνο προηγούμενων ετών. Επιπλέον, κορυφαίες εταιρείες όπως η Mclaren και η Mercedes που είχαν εκπροσώπηση στα GT σε προηγούμενα FM, εδώ δεν έχουν. Το κερασάκι στην τούρτα: τα GT της Audi και της Honda (Acura) που δεν υπήρχαν σε προηγούμενα FM και αρχικά είχαν ανακοινωθεί ως κανονικό περιεχόμενο του παιχνιδιού, τελικά είναι κλειδωμένα πίσω από DLC (Race Day Car Pack). Η κατάσταση είναι παρόμοια και στα Le Mans, με διάφορα μοντέλα από την περασμένη δεκαετία και μόλις ένα καινούριο κορυφαίας κατηγορίας (αυτό της Cadillac που είναι στο εξώφυλλο του παιχνιδιού). Ευτυχώς έχουν γίνει κάποιες καλές προσθήκες στα touring cars.

Τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα στις πίστες. Η Turn 10 ισχυρίζεται ότι λόγω της νέας τεχνολογίας του παιχνιδιού έπρεπε να σχεδιάσει και τις πίστες από την αρχή. Ως εκ τούτου, το παιχνίδι περιλαμβάνει αρχικά μόνο 20 πίστες, αριθμός που υπό άλλες συνθήκες δεν είναι και πολύ κακός. Το πρόβλημα εδώ όμως είναι οι πίστες που έχουν επιλεχθεί και κυρίως αυτές που έχουν μείνει έξω. Γνωστές πίστες που υπήρχαν στα προηγούμενα FM, όπως Mount Panorama, Hockenheimring και Brands Hatch, λάμπουν διά της απουσίας τους. Λείπουν επίσης οι εξαιρετικές πίστες που είχε φτιάξει η Turn 10 για τα προηγούμενα παιχνίδια, όπως οι Άλπεις, η Πράγα, το Ρίο και το Ντουμπάι. Αντ' αυτών, υπάρχουν κάποιες νέες πλασματικές πίστες. Η πιο σημαντική είναι το Hakone στην Ιαπωνία, που όμως σε καμία περίπτωση δε φτάνει την ποιότητα την παλαιότερων πιστών της Turn 10. Θα ήταν πολύ καλύτερο αν, πέρα από τη Suzuka, υπήρχαν στο παιχνίδι κι άλλες πραγματικές πίστες της Ιαπωνίας όπως το Fuji. Πρέπει πάντως να αναφερθούν και κάποιες καλές προσθήκες που έχουν γίνει, όπως το Kyalami στη Νότια Αφρική και το Mid-Ohio στις ΗΠΑ, δύο πίστες που σπάνια βλέπουμε σε τίτλους του είδους. Επίσης, το παιχνίδι θα αποκτήσει περισσότερες πίστες μετά την κυκλοφορία του, με τη Yas Marina και το Nordschleife να έχουν ήδη ανακοινωθεί.

Στον τομέα του gameplay η εικόνα είναι εντελώς διαφορετική. Η παικτική καρδιά του Forza Motorsport -και ένας από τους κύριους λόγους για τους οποίους το παιχνίδι σχεδιάστηκε από την αρχή- είναι το πλήρως αναβαθμισμένο σύστημα φυσικής και ελαστικών του. Να σας πω την αλήθεια, δεν είχα δώσει ιδιαίτερη σημασία στα μεγάλα λόγια της Turn 10 (48x βελτίωση στον ρεαλισμό των ελαστικών κτλ), καθώς θεωρούσα ότι είναι περισσότερο μάρκετινγκ παρά ουσία. Άλλωστε τα sim racers πάντα τα πάνε καλά στον τομέα του χειρισμού. Κι όμως, τελικά η διαφορά είναι χειροπιαστή. Ως γνωστόν, ο χειρισμός είναι αποτέλεσμα διάφορων παραγόντων όπως τα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου, οι ρυθμίσεις, τα ελαστικά, ο καιρός κτλ. Όλα αυτά εδώ συνδυάζονται αρμονικά, με αποτέλεσμα ο χειρισμός του παιχνιδιού να αγγίζει την τελειότητα, μεταφέροντάς σας καλύτερα από ποτέ την αίσθηση και τις δυνατότητες του αυτοκινήτου ανά πάσα στιγμή. Αμέσως καταλαβαίνετε με τί αμάξι έχετε να κάνετε και τί χρειάζεται τόσο εντός όσο και εκτός πίστας για να το «τιθασεύσετε». Τις δε αναβαθμίσεις που του κάνετε τις «νιώθετε» αμέσως. Επίσης η διαχωριστική γραμμή μεταξύ road cars και race cars εδώ είναι ακόμα πιο έντονη ως προς τον χειρισμό. Θα αντιληφθείτε αυτό που λέω όταν παίξετε.

Οι μεγάλες υποσχέσεις των δημιουργών του παιχνιδιού αποδεικνύονται αληθείς και στην άλλη βασική πτυχή του gameplay, τη νοημοσύνη των αντίπαλων οδηγών. Σε κάθε αγώνα τρέχετε ενάντια σε 23 αντιπάλους, οι οποίοι συμπεριφέρονται πιο ρεαλιστικά από ποτέ. Ξεχάστε ότι συνέβαινε στο FM7, όπου από την αρχή έως το τέλος του αγώνα οι αντίπαλοι κάνανε τρενάκι ο ένας πίσω από τον άλλο, ουσιαστικά περιμένοντας να τους προσπεράσετε. Εδώ δίνετε ομηρικές μάχες με τους άλλους οδηγούς αλλά και τους βλέπετε να μάχονται μεταξύ τους. Κάνουν οργανικά λάθη, τόσο στις μάχες με εσάς (πχ προσπαθούν να σας προσπεράσουν και... το χάνουν) ή μεταξύ τους, όσο και μόνοι τους σε δύσκολα σημεία της πίστας. Επίσης κατά την διάρκεια του αγώνα χωρίζονται σε γκρουπάκια, όπως συμβαίνει και στην πραγματικότητα. Γενικώς, έχουν πολύ πιο «αγωνιστική» συμπεριφορά. Φυσικά, η απόδοσή τους εξαρτάται και από τον βαθμό δυσκολίας που επιλέγετε. Στα υψηλότερα επίπεδα δυσκολίας το παιχνίδι είναι πραγματική πρόκληση, αντίθετα με τους σχετικά εύκολους προκατόχους του. Προσωπικά, πρώτη φορά μετά από καιρό αναγκάστηκα σε racer να μειώσω λίγο την δυσκολία γιατί τα βρήκα σκούρα. Κάτι επίσης θετικό, είναι πως στα πρωταθλήματα του career δεν βγαίνουν πάντα οι ίδιοι πρώτοι σε κάθε αγώνα, οπότε έχετε περισσότερες ελπίδες να κατακτήσετε το πρωτάθλημα με συνεπή συγκομιδή βαθμών.

Όσο για τους άλλους παράγοντες που επηρεάζουν τον αγώνα, πρώτα απ' όλα, υπάρχει ένα πλούσιο σύστημα καιρού. Αντιμετωπίζετε καιρικές συνθήκες όπως βροχή και ομίχλη που σας δυσκολεύουν την ζωή. Μάλιστα, μπορεί ο καιρός στον αγώνα να είναι διαφορετικός από ότι στην ελεύθερη εξάσκηση. Εξάλλου, για πρώτη φορά σε Forza έχουμε διαφορετικές γόμες ελαστικών, αλλά και κατανάλωση καυσίμων. Τα δύο αυτά στοιχεία έχουν περιορισμένη παρουσία στο career και αναδεικνύονται κυρίως στο multiplayer (περισσότερα παρακάτω). Το παιχνίδι διαθέτει επίσης ένα νέο σύστημα ποινών. Μέσω ΑΙ υπολογίζει σε πραγματικό χρόνο ενώ οδηγείτε αν και τί ατόπημα κάνατε (κόψιμο δρόμου, τρακάρισμα αντιπάλου κτλ) και σας τιμωρεί προσθέτοντάς σας επιπλέον χρόνο στο τέλος του αγώνα. Όχι μόνο δεν επεμβαίνει κατά την διάρκεια του αγώνα, κάτι που είναι θετικότατο, αλλά δουλεύει και αρκετά καλά, τόσο στο career, όσο και στο multiplayer. Το σύστημα ζημιών που ξέρουμε από τα προηγούμενα FM επιστρέφει. Βασικά μέρη του αυτοκινήτου χαλάνε αν τρακάρετε (πολύ) άσχημα, επηρεάζοντας την οδηγική συμπεριφορά, και μπορείτε να τα φτιάξετε στα πιτ.

Αργά ή γρήγορα (μάλλον γρήγορα) θα αφήσετε το αδιάφορο career, για χάρη του πραγματικού πρωταγωνιστή του παιχνιδιού: το multiplayer. Στο ranked multiplayer υπάρχουν πολλαπλοί σεταρισμένοι αγώνες ανά τακτά χρονικά διαστήματα, στους οποίους δηλώνετε συμμετοχή. Αυτοί χωρίζονται με βάση τις κατηγορίες αυτοκινήτων (πχ GT), αλλά και το αν επιτρέπουν ή δεν επιτρέπουν αναβαθμισμένα αυτοκίνητα. Σε κάθε περίπτωση, θα βρείτε σεταρισμένους αγώνες για διάφορα γούστα, κάποιοι εκ των οποίων είναι μόνιμοι, ενώ άλλοι διαθέσιμοι για ορισμένες μέρες. Αμέσως-αμέσως το παιχνίδι εδώ... σοβαρεύεται, προσφέροντας μια πλήρη αγωνιστική εμπειρία. Πριν από κάθε αγώνα υπάρχουν τόσο ελεύθερα όσο και χρονομετρημένα δοκιμαστικά. Επιπλέον, μπορείτε να επιλέξετε γόμα ελαστικών (μαλακή, μεσαία, σκληρή κτλ) και ειδικά στους μεγαλύτερης διάρκειας αγώνες λόγω φθοράς πρέπει να ακολουθείτε σωστή στρατηγική. Μπορείτε επίσης να επιλέξετε ποσότητα καυσίμων, αν και αυτό είναι λιγότερο σημαντικό. Ο καιρός παίζει ρόλο κι εδώ και μάλιστα με πολύ πωρωτικό τρόπο. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου ο καιρός αλλάζει κατά την διάρκεια των δοκιμαστικών, πχ βρέχει αλλά μετά από λίγο σταματάει, οπότε πρέπει να έχετε το νου σας να κάνετε το qualifying σας τη σωστή στιγμή. Τρομερό.

Εκκίνηση και έως 24 παίκτες (εξαιρετικός αριθμός παρεπιπτόντως) ξεχύνονται στην πίστα. Στόχος σας να βγείτε πρώτος ή έστω να τερματίσετε σε όσο το δυνατόν καλύτερη θέση, για να αυξήσετε τη βαθμολογία οδηγού σας (και να λάβετε περισσότερα credits βεβαίως). Πρέπει επίσης να οδηγείτε προσεκτικά, γιατί το safety rating σας είναι εξίσου σημαντικό. Οι αγώνες είναι απολαυστικοί με φανταστική δράση, τόσο χάρη στο κορυφαίο οδηγικό gameplay του παιχνιδιού, όσο και στα συστήματα που το πλαισιώνουν. Το σύστημα ποινών, όπως προαναφέρθηκε, λειτουργεί ανέλπιστα καλά. Το ίδιο και το matchmaking, το οποίο σας βάζει με αντίπαλους παίκτες παρόμοιου επιπέδου. Παραδόξως, ακόμα και η συμπεριφορά των παικτών είναι καλή. Κρίνοντας με βάση την προσωπική μου εμπειρία, οι περισσότεροι παίζουν δίκαια και οι αγώνες είναι «καθαροί». Μόνο μελανό σημείο εδώ τα συχνά κρασαρίσματα (σε PC τουλάχιστον) πριν ή κατά την διάρκεια των αγώνων, που ελπίζουμε να διορθωθούν άμεσα. Από εκεί και πέρα, υπάρχει το χαλαρό multiplayer όπου μπορείτε να φτιάξετε τον δικό σας αγώνα ή να μπείτε σε αγώνα άλλου παίκτη. Τέλος, στο καθιερωμένο rivals τρέχετε μόνος σε κάθε πίστα, με στόχο να κάνετε τον καλύτερο δυνατό χρόνο συγκριτικά με τους χρόνους άλλων παικτών.

Όπως είναι λογικό, περιμέναμε πολλά από τα γραφικά του παιχνιδιού. Στην έκδοση για PC, τα πράγματα είναι τουλάχιστον περίεργα. Το παιχνίδι έχει τις στιγμές του, κυρίως στους νυχτερινούς αγώνες με πανέμορφους HDR φωτισμούς, και κατά δεύτερο λόγο στα λεπτομερή περιβάλλοντα των πιστών. Η βρεγμένη άσφαλτος επίσης αναπαρίσταται ρεαλιστικά. Όμως μετά από λίγο χρόνο στο μενού ρυθμίσεων γίνεται προφανές ότι η βελτιστοποίηση δεν είναι αυτή που πρέπει. Ακόμα και στην ultra γενική ρύθμιση, το παιχνίδι πάσχει από μια ανεξήγητη σποραδική θολούρα που υποβαθμίζει σχεδόν όλο το οπτικό σύνολο και για να το βελτιώσετε πρέπει να «παίξετε» με τη ρύθμιση resolution scaling. Προβληματική είναι και η υλοποίηση του DLSS (το οποίο είναι η έκδοση 2, ενώ πλέον έχει βγει η 3.5 που «κάνει παπάδες» στο Cyberpunk), με εμφανές ghosting σε κάποια στοιχεία του περιβάλλοντος. Ευτυχώς το παιχνίδι υποστηρίζει και DLAA, το οποίο δουλεύει καλύτερα (και μάλιστα στο μενού σου λέει ότι αυτό είναι η καλύτερη τεχνολογία για ύψιστη ποιότητα εικόνας). Στα αξιοσημείωτα στοιχεία των γραφικών πρέπει να αναφερθούν τα πιτ στοπ με μηχανικούς να αλλάζουν λάστιχα κτλ για πρώτη φορά σε Forza και οι γρατζουνιές και βρωμιές στο σασί κατά την διάρκεια του αγώνα. Τέλος, η εσωτερική κάμερα ικανοποιεί, με εκτενή περιστροφή τιμονιού (επιτέλους!) και δυνατότητα αλλαγής του field of view (επιτέλους!).

Ο ηχητικός τομέας δεν αφήνει περιθώρια για παράπονα. Οι ήχοι των αυτοκινήτων είναι καταπληκτικοί, τόσο ως προς τον ρεαλισμό, όσο και ως προς τη θέση. Καθώς οδηγείτε, καταλαβαίνετε αν και πού βρίσκεται ένας κοντινός σας αντίπαλος μόνο και μόνο από τον ήχο. Καθώς αναβαθμίζετε το αυτοκίνητό σας, παρατηρείτε διαφορές και στο πώς ακούγεται. Σε ανάλογο επίπεδο κυμαίνονται και τα δευτερεύοντα ηχητικά εφέ όπως των συγκρούσεων αλλά και των πιτ στοπ. Το soundtrack αποτελείται από ωραία, «σοβαρά», ατμοσφαιρικά κομμάτια, που είναι προτιμότερα από τη χαλαρή, φεστιβαλική μουσική του FM7. Το μόνο θέμα εδώ είναι μια κοπέλα που παριστάνει τον καθοδηγητή/μηχανικό σας στο παιχνίδι με κλισέ φράσεις και επαίνους. Θα ήταν πολύ καλύτερο αν αντί αυτής υπήρχε κανονικός, ψαγμένος μηχανικός που ενημερώνει για τα τεκτενόμενα στον αγώνα.

Share on Google Plus

About Freegr network

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου