Σε αυτή τη γενιά, το Pro Evolution Soccer έχασε το στέμμα του βασιλιά των παιχνιδιών ποδοσφαίρου που κατείχε από την εποχή του PS2. Λίγο η ανάγκη αλλαγών χρονιά με χρονιά, λίγο η έλλειψη των αδειών (που κάποτε συγχωρούνταν) και λίγο ο σκληρός ανταγωνισμός με το FIFA, μετάλλαξαν το αγαπημένο Pro των Ελλήνων σε arcade, με bugs σε τερματοφύλακες και αμυντικούς. Το περσινό παιχνίδι σε ένα μεγάλο βαθμό διόρθωσε τα λάθη του παρελθόντος, αλλά εξακολουθούσε να κινείται σε arcade μονοπάτια, απογοητεύοντας τους φαν. Η μεγάλη ελπίδα όλων ήταν το Pro Evolution Soccer 2014, το οποίο με ραχοκοκκαλιά την ολοκαίνουρια Fox Engine υποσχόταν να φέρει την επανάσταση στο είδος. Το PES 2014 ίσως να είναι το καλύτερο παιχνίδι της σειράς σε αυτή γενιά, αλλά δυστυχώς ούτε αυτό εκπληρώνει τις μεγάλες προσδοκίες που το συνόδευαν.
Ξεκινώντας με τα modes του παιχνιδιού και με τα διαθέσιμα πρωταθλήματα, τα πράγματα είναι αναμενόμενα. Μπορείτε να παίξετε απλό φιλικό είτε μόνοι σας, είτε με αντίπαλο κάποιο φίλο σας στην ίδια κονσόλα, να κάνετε προπόνηση, να αγωνιστείτε σε μία επίσημη διοργάνωση ή σε κάποιο πρωτάθλημα, να ξεκινήσετε καριέρα ποδοσφαιριστή ή να κάνετε καριέρα στο κλασικό πλέον MasterLeague. Ας τα δούμε πιο αναλυτικά.
Τα διαθέσιμα πρωταθλήματα είναι το ισπανικό, το αγγλικό, το γαλλικό, το ιταλικό, το ολλανδικό, αλλά και από Λατινική Αμερική το βραζιλιάνικο, το αργεντίνικο και το πρωτάθλημα της Χιλής. Τα διεθνή τουρνουά που μπορείτε να λάβετε μέρος είναι φυσικά το ChampionsLeague, το Europa League, το Copa Libertadores, το Sudamericana, αλλά και το Ασιατικό Champions League. Από το ελληνικό πρωτάθλημα εκπρόσωποί μας είναι ο Ολυμπιακός και ο ΠΑΟΚ. Από τον αριθμό των διοργανώσεων θα μείνετε αρκετά ευχαριστημένοι, αφού το μόνο εμπορικό πρωτάθλημα που λάμπει δια της απουσίας του είναι η Bundesliga, άντε και το πορτογαλικό. Στο Βecome a Legend για μία ακόμη φορά καλείστε να κάνετε καριέρα ποδοσφαιριστή, ξεκινώντας από τα χαμηλά (παίζοντας λίγα λεπτά σε οποιαδήποτε ομάδα σας προτείνει το παιχνίδι) για να φτάσετε στην κορυφή παίρνοντας μεταγραφή σε ομάδες όπως η Μπαρτσελόνα και η Ρεάλ Μαδρίτης. Το Βecome a Legend ουσιαστικά είναι ίδιο, πέρα από το γεγονός ότι αυτή τη φορά μπορείτε να επιλέξετε καριέρα τερματοφύλακα.
Στο Master League, επιτέλους μπορείτε να αλλάζετε ομάδες, αλλά και να αναλαμβάνετε εθνικές ομάδες. Αυτό φαίνεται να είναι η σημαντικότερη αλλαγή, μαζί βέβαια με την εξαφάνιση των ενοχλητικών cutscenes με την παρουσίαση του κάθε παίκτη όταν πραγματοποιούσατε μεταγραφές και τις αχρείαστες κουβέντες με τους ιθύνοντες της ομάδας που βλέπατε στο PES 2013. Έτσι μπορείτε να παίξετε στο πρωτάθλημα της ομάδας που έχετε επιλέξει, στο κύπελο κι ενδεχομένως στην ευρωπαϊκή διοργάνωση που συμμετέχει, κυνηγώντας νίκες και τρόπαια, ώστε στο τέλος της σεζόν να έχετε πέραση στις ομάδες που θα σας κυνηγήσουν για την υπογραφή σας.
Το σύστημα μεταγραφών μοιάζει και στο PES 2014 σχετικά απαρχαιωμένο, αφού σας δίνονται μόλις πέντε κινήσεις κάθε ημέρα, ενώ σε αυτές συμπεριλαμβάνεται και ενδεχόμενη πώληση κάποιου παίκτη σας, όπως ακριβώς στα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς. Σε συνδυασμό με τις λιγοστές μέρες μεταγραφών που έχετε στη διάθεσή σας (ειδικά την χειμερινή περίοδο), η εξασφάλιση της υπογραφής κάποιου παίκτη μοιάζει δύσκολη υπόθεση. Ευτυχώς μπορείτε να δείτε τις πιθανότητες απόκτησης κάθε παίκτη για να μην χάνετε χρόνο. Οι τιμές των παικτών δυστυχώς παραμένουν εκτός πραγματικότητας, με αποτέλεσμα να μπορείτε να διώχνετε σε πολύ καλές τιμές 34άρηδες ή 35αρηδες και να φέρνετε φρέσκο αίμα με πολύ καλύτερα στατιστικά με τα ίδια λεφτά. Ασφαλώς και δεν απαιτούμε ένα σύστημα μεταγραφών όπως του Football Manager, αλλά λίγος παραπάνω ρεαλισμός θα ήταν αν μη τι άλλο σημαντικός.
Όταν έρθει η ώρα να πατήσετε χορτάρι βλέπετε τις πραγματικές διαφορές του PES 2014 σε σχέση με τους προκατόχους του. Λίγο πριν μπείτε στον αγώνα μπαίνετε στην οθόνη της τακτικής σας για να επιλέξετε σύστημα και ενδεκάδα. Πέρα από αυτά, μπορείτε να ρυθμίσετε τα επίπεδα επιθετικότητας της ομάδας σας, αλλά και να ορίσετε μία συγκεκριμένη τακτική μεταξύ τριών παικτών σε οποιοδήποτε σημείο του γηπέδου επιθυμείτε. Έτσι, μπορείτε να επιλέξετε να γίνεται 1-2, να αλλάζουν θέσεις, να επικεντρωθούν σε μια πλευρά κλπ. Επίσης, πέρα από τα γνωστά βελάκια δίπλα από τα ονόματα των παικτών που δείχνουν τη φυσική κατάσταση του καθενός, υπάρχουν και χρώματα σε κάθε παίκτη, που συμβολίζουν τη συναισθηματική του κατάσταση πριν ή και κατά τη διάρκεια του αγώνα. Αυτή αλλάζει όταν κάνει καλά παιχνίδια, όταν πετυχαίνει πολλά γκολ κλπ. Η συγκεκριμένη λειτουργία είναι διακοσμητική, αφού δεν βλέπετε σημαντικές διαφορές στον ίδιο παίκτη, είτε είναι θετικά συναισθηματικά φορτισμένος, είτε αρνητικά, οπότε μένει στην άκρη για την ώρα. Ο χρόνος φόρτωσης μέχρι να μπείτε γήπεδο είναι εξαντλητικός, καθώς φτάνει και το ένα λεπτό σε κάποιες περιπτώσεις.
Το πρώτο πράγμα που παρατηρείτε όταν αρχίζει το ματς είναι τα γραφικά, τα οποία είναι λεπτομερή με εξαιρετικής ανάλυσης υφές και στα μοντέλα των παικτών, αλλά και στα στάδια. Μιλάμε ίσως για τον πιο εντυπωσιακό οπτικά τίτλο ποδοσφαίρου σε αυτή τη γενιά. Δυστυχώς τα πρόσωπα αφήνουν ανάμικτες εντυπώσεις. Από την μία βλέπετε να έχει γίνει εξαιρετική δουλειά στα πρόσωπα των σούπερ σταρ Μέσι, Κριστιάνο Ρονάλντο, Πίρλο, Ιμπραϊμοβιτς κλπ, και από την άλλη βλέπετε πρόχειρα σχεδιασμένα πρόσωπα ακόμα και σε γνωστούς ποδοσφαιριστές όπως ο Νασρί, ο Γιορέντε και ο Τουλαλάν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της προχειροδουλειάς της Konami σε αυτόν τομέα είναι το πρόσωπο του Σαβιόλα.
Οι κινήσεις και το animation των παικτών είναι το δεύτερο στοιχείο που κάνει εντύπωση, καθώς είναι τόσο ρεαλιστικό που αγγίζει τα όρια της πραγματικότητας. Ο τρόπος που οι παίκτες τζαρτζάρονται, ο τρόπος που υποδέχονται την μπάλα, η γωνία του σώματος στις πάσες και στα τάκλιν, είναι πραγματικά για σεμινάριο. Ακόμα καλύτερα είναι τα πράγματα με τη φυσική της μπάλας, η οποία συμπεριφέρεται ρεαλιστικά, φεύγει από τα πόδια των παικτών όταν δεν κάνουν καλό κοντρόλ, εξαπολύεται με απίστευτη δύναμη από τα πόδια των επιθετικών και ανταποκρίνεται εξαιρετικά σωστά στις κεφαλιές.
Όσον αφορά το gameplay του παιχνιδιού, είμαι βέβαιος πως το PES 2014 θα διχάσει ξανά τους οπαδούς της σειράς. Ο ρυθμός των αγώνων έχει πέσει (καλώς για μένα) και είναι πιο κοντά στο πραγματικό ποδόσφαιρο. Οι παίκτες δεν είναι πια ρομπότ που τρέχουν με ιλιγγιώδη ταχύτητα στον αγωνιστικό χώρο και χρειάζεστε αρκετή υπομονή για να μπορέσετε να βγάλετε καθαρές ευκαιρίες στον αγώνα. Και αυτό είναι το μαγικό στο PES 2014, ο τρόπος που σας αναγκάζει να σκέφτεστε ποδοσφαιρικά, να βλέπετε τον παίκτη που κόβει στην καρδιά της περιοχής, να υποδεχθείτε την μπάλα σωστά και να τη σπάσετε στο πλάι, να ελέγξετε τον ρυθμό, να υπερφορτώσετε με παίκτες την πλευρά σας για να έχετε πλεονέκτημα έναντι των αντιπάλων, στοιχεία που βλέπουμε σε πραγματικούς αγώνες. Σύμμαχος σε αυτή σας την προσπάθεια είναι η εξαιρετική τεχνητή νοημοσύνη των επιθετικών και των μέσων της ομάδας σας που διαρκώς κάνουν κίνηση για να ξεμαρκαριστούν και να βρεθούν στην κατάλληλη θέση για να απειλήσουν τον αντίπαλη ομάδα.
Ο έλεγχος των παικτών είναι άμεσος, αν και σε μερικές περιπτώσεις όπως όταν θέλετε να δώσετε προωθημένη ψηλή μπαλιά, η απόκριση δεν είναι πάντα τόσο γρήγορη όσο θα έπρεπε, με αποτέλεσμα να σας κόβουν οι αντίπαλοι αμυντικοί. Ο τρόπος εκτέλεσης της ντρίπλας είναι άκρως απολαυστικός και γίνεται με την χρήση και των δύο μοχλών. Με τον έναν κάνετε κίνηση και με τον άλλον κάνετε προσποίηση ότι θα πάτε από την άλλη πλευρά. Επίσης πολύ σημαντικό ρόλο παίζει η υποδοχή της μπάλας, αλλά και ο τρόπος που βάζετε το σώμα σας όταν εξαπολύεετε σουτ, αφού χωρίς ισορροπία η μπάλα καταλήγει πολλά μέτρα μακριά από την εστία. Στo PES 2014 είναι διαθέσιμη και η manual πάσα, που επιτυγχάνεται με το LT (Xbox 360) και στοχεύοντας με τον δεξί αναλογικό μοχλό το σημείο που θέλετε να στείλετε την μπάλα. Στους πρώτους αγώνες είναι αρκετά δύσκολη, αλλά συνηθίζοντας το χειρισμό, ενδέχεται να σας προσφέρει μία διαφορετική εμπειρία στο gameplay.
Επίσης υπάρχει και νέο σύστημα εκτέλεσης των στημένων, που βοηθά τους πιο αμύητους να χτυπούν αξιοπρεπή στημένα με τη βοήθεια μίας διακεκομμένης γραμμής που δείχνει τη κατεύθυνση του κόρνερ ή του φάουλ. Όλα αυτά τα νέα δεδομένα με την Fox Engine και κυρίως με το Motion Animation Stability System (κοινώς MASS), θα ικανοποιήσουν αυτούς που θέλουν την απόλυτη προσομοίωση του τρόπου που παίζεται το ποδόσφαιρο, αλλά θα δυσαρεστήσουν μία μερίδα παικτών που θα βρουν το παιχνίδι δύσκολο, δυσνόητο, απαιτητικό και στην τελική όχι και τόσο διασκεδαστικό.
Ο τομέας όπου το PES 2014 σίγουρα απογοητεύει είναι η ανεκδιήγητη τεχνητή νοημοσύνη των τερματοφυλάκων, ειδικά στα πρώτα πέντε επίπεδα δυσκολίας. Στο τελευταίο επίπεδο δυσκολίας τα πράγματα βελτιώνονται σχετικά, αλλά και πάλι σκοράρετε τέρματα που ενδεχομένως δεν θα πανηγυρίσετε... Οι τερματοφύλακες δυσκολεύονται να κάνουν έξοδο και να μαζέψουν την μπάλα, όντας αγκυροβολημένοι στο τέρμα ακόμη κι αν η μπάλα είναι διεκδικήσιμη. Επίσης δέχονται με χαρακτηριστική ευκολία γκολ στην κλειστή γωνία, αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να δεχτούν γκολ έξω από τη μεγάλη περιοχή ή στα όρια αυτής. Όσον αφορά τα πλασαρίσματα, στις περισσότερες περιπτώσεις ενδέχεται να πέσουν αφού η μπάλα προσγειωθεί στα δίχτυα, δίχως να οριζοντιωθούν, αλλά παραμένοντας στη θέση τους και προβάλλοντας μόνο το πόδι τους. Το πιο αστείο περιστατικό μου έτυχε στο πέμπτο επίπεδο δυσκολίας, όταν πέρασα τον αντίπαλο τερματοφύλακα χωρίς καν να αλλάξω πορεία. Απλά ο τερματοφύλακας σωριάστηκε δεξιά, ανοίγοντας τον χώρο για να περάσω ανενόχλητος! Πραγματικά είναι εξόφθαλμα προβλήματα και είναι απορίας άξιο πώς δεν τα εντόπισαν οι testers της Konami (εκτός κι αν είμαστε πλέον εμείς οι testers και δεν το ξέρουμε!).
Κάποια προβλήματα με την τεχνητή νοημοσύνη συναντάτε σε δύο ακόμη περιπτώσεις. Η μία αφορά κάποιες (όχι συχνές) ασυνεννενοησίες με τον διπλανό αμυντικό. Η δεύτερη έχει να κάνει με το συχνό σάστισμα των επιθετικών σας όταν για παράδειγμα η μπάλα πάει στο δοκάρι κι έρχεται κατά πάνω σας, αλλά και από την άλλη πλευρά του γηπέδου το σάστισμα των αμυντικών και η αδυναμία να διώξετε την μπάλα όταν σας έρθει μετά από απόκρουση τερματοφύλακα ή όταν είναι πάνω στην γραμμή. Είναι πραγματικά κρίμα αυτές οι απροσεξίες των προγραμματιστών να αμαυρώνουν τη συνολικά εξαιρετική αίσθηση ποδοσφαίρου που προσφέρει το PES 2014. Τέλος, όσον αφορά τους διαιτητές, στις περισσότερες περιπτώσεις κρίνουν σωστά τα φάουλ. Δυστυχώς δεν συμβαίνει το ίδιο με τους υπόπτες, που σε αρκετές περιπτώσεις σφυρίζουν offside φάσεις που είναι οριακές (οπότε η φάση πρέπει να πάει υπέρ του επιτιθέμενου), ενώ κάποιες (λιγότερες) φορές σφυρίζουν offside ακόμα κι όταν ο επιτιθέμενος είναι πίσω από τον αμυντικό! Σίγουρα διαιτητικά λάθη συμβαίνουν και στην πραγματικότητα, αλλά εδώ νομίζω πως το παράκαναν λίγο.
Στα του ήχου, τα εφέ των οπαδών δεν εντυπωσιάζουν αλλά είναι μέσα στο πνεύμα του παιχνιδιού και καταφέρνουν να δώσουν την αίσθηση της έδρας. Ανάλογα με τη χώρα όπου παίζετε, ακούτε τον εκφωνητή του σταδίου να μιλάει στη γλώσσα της χώρας, ενώ ακούτε και σε συνθήματα το όνομα της ομάδας σας. Όσο για την μουσική, μπορείτε να βάλετε τα δικά σας κομμάτια που έχετε περασμένα στο σκληρό δίσκο.
O ελληνικός σχολιασμός δυστυχώς είναι απογοητευτικός. Χρήστος Σωτηρακόπουλος και Γιώργος Θαναηλάκης χρησιμοποιούν διαφορετικες εκφράσεις και προσπαθούν (πολλές φορές όμως λανθασμένα) να μπουν στο κλίμα του παιχνιδιού και να βγάλουν τη ζωντάνια με την οποία ενδεχομένως θα παρουσίαζαν έναν πραγματικό αγώνα. Το πραγματικό πρόβλημα στο σχολιασμό δεν είναι τόσο η ψυχρότητα που διακατέχει τις φωνές των δύο δημοσιογράφων, όσο το γεγονός ότι οι φράσεις τους έχουν μπει σε εντελώς λάθος σημεία του παιχνιδιού. Για παράδειγμα βγάζετε σέντρα και ακούτε ότι “το κόρνερ πέρασε ανεκμετάλλευτο”, κάνετε το έκτο ή το έβδομο φάουλ του αγώνα και ακούτε ότι “κι αυτό ήταν το πρώτο φάουλ”, βάζετε γκολ στο πρώτο λεπτό και ακούτε “η υπεροχή τους επιτέλους μετουσιώθηκε σε γκολ”, και άλλα παράξενα που ομολογώ ότι με πήγαν αρκετά χρόνια πίσω. Επίσης, πολλές φορές η φωνή του Θαναηλάκη ακούγεται ενισχυμένη, που σημαίνει ότι πιθανότατα έχουν γίνει λάθη στην ένταση της ομιλίας των δύο σχολιαστών. Νομίζω αργά η γρήγορα θα επιλέξετε κάποια άλλη γλώσσα για να μην ακούτε άλλο την προχειροδουλειά του ελληνικού σχολιασμού.
Όσον αφορά την παρουσίαση του παιχνιδιού και τις άδειες, τα πράγματα ούτε φέτος έχουν βελτιωθεί. Βλέπετε ξανά ψεύτικα ονόματα ποδοσφαιριστών και ομάδων κυρίως της Premier League, που πριν από λίγα χρόνια ίσως να μην ήταν τόσο μεγάλο πρόβλημα, αλλά εν έτει 2013 είναι. Αρνητικό αποτελεί και το γεγονός ότι δεν έχουν περαστεί οι περισσότερες από τις μεταγραφές του Αυγούστου, κάτι που ενισχύει την αίσθηση ότι η Konami βιάστηκε να βγάλει το παιχνίδι για να προλάβει το FIFA. Πιθανόν με τα νέα patch η κατάσταση να διορθωθεί, αλλά αυτή είναι η μία όψη του νομίσματος. Η άλλη είναι ότι ο πελάτης, εμείς οι gamers, παραλάβαμε ένα προϊόν που δεν ήταν ολοκληρωμένο. Επίσης, όπως ήταν γνωστό πριν ακόμα κυκλοφορήσει το παιχνίδι, δεν υπάρχει βροχή λόγω της νέας engine (θα προστεθεί στο PES 2015). Τέλος, και η παρουσίαση των replay αφήνει με μία γλυκόπικρη γεύση, καθώς από την μία απολαμβάνετε εξαιρετικής ομορφιάς λεπτομέρειες όπως η τσάκιση των ρούχων, αλλά από την άλλη το frame rate δεν μπορεί να αντεπεξέλθει, χάνοντας συνεχώς καρέ.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου